Chauffører indrømmer snyderi

TV Syd er ude med en chauffør, der frejdigt indrømmer at snyde med "køreskiver". Han og hans kolleger bliver presset til snyd, fordi vognmændene er presset.

Køreskiverne - eller rettere fartskriverne - bliver altid kontrolleret, når politiet laver check på lastbiler. De viser, om chaufførerne respekterer bestemmelserne for  køre og hviletid. Det gør vi, siger chaufførerne altid, men det passer ikke, siger vor hjemmelsmand i dag, og det bekræfter, hvad politiet længe har haft mistanke om.

Bange for sit job

Den chauffør, vi taler med, fortæller, at han snyder, fordi han er bange for at miste sit job til en chauffør fra udlandet. En østeuropæer kører for en løn, der kun er halvt så stor som den, vognmanden skal betale til en dansk chauffør.  

TV Syd har tidligere dokumenteret, at der bliver svindlet med køreskiverne. Allerede i februar 2004 førte det til, at arbejdsgiverorganisationen Dansk Transport og Logistik krævede digitale køreskiver i busser og lastbiler, så chauffører og vognmænd ikke kan forfalske dem.

Formanden for eksportchaufførernes Landsklub, Carsten Paulin, sagde dengang, at vognmandsbranchen har sat det i system at snyde med køre- og hviletidsbestemmelserne.

Nemt at snyde

Efterhånden kører alle lastbiler med digitale køreskiver - eller fartskrivere, men der bliver alligevel snydt. Det er ikke længer skiver, der bliver brugt, men kort. Dem skaffer chaufførerne nogle ekstra af. Det er lige så let som at få en rulle toiletpapir, siger en chauffør - og så bliver der svindlet.
 
De digitale fartskrivere blev gjort obligatoriske allerede i 2004. Så blev ordningen udsat til 2006, men så sent som i 2010 var der stadig uklarhed om  regler og anvendelse af de digitale fartskrivere, og den er altså stadig gal med systemet.