Chauffører: Vi er tvunget til at holde ulovligt

Meget mere trafik på vejene presser også rastepladserne, som mangler p-pladser til lastbilerne. Chaufførerne tvinges derfor ofte til at parkere ulovligt, hvis de skal overholde kørehviletidsreglerne.

Siden 2010 er der kommet 25 procent mere trafik på de danske motorveje.

quote

Det sker jo tit, når vi skal holde vores køre-hviletid. Der er bare ikke plads. Specielt os, der skal køre om natten.

Leslie Vinther, lastbilchauffør, Fredericia

Det giver øget pres på vejnettet og ikke mindst rastepladserne, hvor der mangler parkeringspladser til lastbilerne, der har brug for pladserne. For når lastbilchaufførerne skal overholde deres hviletider eller overnatte, bliver de ofte presset ud i nødsporene på til- og afkørslerne. Et sted man ikke må parkere!

- Det sker jo tit, når vi skal holde vores køre-hviletid. Der er bare ikke plads. Specielt os, der skal køre om natten, fortæller lastbilchauffør Leslie Vinther.

Problemet er ikke bare irriterende mangel på p-pladser. Det har også store konsekvenser for sikkerheden.

Alt for risikabelt at bruge afkøselsramper og nødspor

I følge Kim Hansen, der er indehaver af Info-Teria på motorvej E45 ved Hylkedal Øst tæt på Kolding, er det især i weekenderne, der er rift om pladserne. Så kan der ifølge ham holde op mod ti lastbiler på en nedkørselsrampe.

- Det er kun et spørgsmål om tid, før der er nogle, der kører alvorligt galt. Når de holder så langt ude på afkørslen, så må der på et tidspunkt ske noget alvorligt, siger han.

quote

Det er kun et spørgsmål om tid, før der er nogle, der kører alvorligt galt. Når de holder så langt ude på afkørslen, så må der på et tidspunkt ske noget alvorligt.

Kim Hansen, indehaver, Info-Teria ved Hylkedal Øst, Kolding

Både danske og udenlandske chauffører tyer til nødsporene, men ifølge Kim Hansen fra Hylkedal Øst, er det især lastbiler fra Østeuropa, der holder på ramperne.

- De holder op til 14 dage eller mere. De holder på kurtageture, holder og venter på at få en tur. Man må højest holde her 11 timer. Og han fortsætter:

- Jeg er ret sikker på, at Vejdirektoratet har strakt sig det, man kunne. Det er politikerne, der har været alt for langsomme. Problemet er ikke opstået i går, det opstod for mange år siden.

Vejdirektoratet erkender pladsmangel på rastepladser

Hos Vejdirektoratet erkender man problemet, og her er man lige nu ved at undersøge, hvor stort problemet med ulovligt parkerede lastbiler på rasteplader er.  

quote

der er ingen tvivl om, at det er farligt. Hverken nødspor eller afkørselsramper er egnet til at parkere på andet end i nødssituationer.

Gitte Hoeg, områdechef, Vejdirektoratet

- Vi har ingen undersøgelser på, hvor farligt det er at parkere de pågældende steder, men der er ingen tvivl om, at det er farligt. Hverken nødspor eller afkørselsramper er egnet til at parkere på andet end i nødssituationer, siger Gitte Hoeg, områdechef, Vejdirektoratet. 

Områdechef i Vejdirektoratet Gitte Hoeg fortæller her om de undersøgelser, de er i gang med at lave, så lastbiler ikke behøver parkere ulovligt på rastepladserne.

Vejdirektoratet er lige nu ved at undersøg, hvor stort problemet med ulovligt parkerede lastbiler er, og regner med snart at komme med et oplæg til, hvad man kan gøre ved problemerne.

- Det kan være både bedre udnyttelse af de arealer, vi har på rastepladserne, men også udvidelse af nogle de eksisterende rastepladser, samt betalingsparkering og tidsbegrænset parkeringer, siger Gitte Hoeg.