Danske eksportchauffører - en uddøende race

Kun 23 procent af de lastbiler, der krydser grænsen, har danske nummerplader. Tyske og østeuropæiske vogne har overtaget markedet.

For blot 10 år siden var næsten halvdelen af de lastbiler, der krydsede grænsen, danske.

3F kalder udviklingen spekulation i laveste fællesnævner for løn, skat og social sikring.

Mange af de udenlandske lastbiler er ejet af danske vognmænd, som har flaget ud til lande, hvor lønningerne er meget lavere end i Danmark.

Ifølge tællingen, som er foretaget af International Transport Danmark (ITD) så er 48 procent af alle lastbiler, der krydser grænsen, danskejede, men halvdelen af dem er indregistreret i et udenlandsk selskab.

Selvom regering og folketing har vedtaget en række indgreb, der skal stoppe piratkørsel og social dumping, så er hverken 3F eller vognmændene overbevist om, at det afgørende vil bryde den udvikling, der gennem de senere år har erstattet tusindvis af danske chauffører med udlændinge til meget lavere lønninger.

Indtil nu har IDT glædet sig over at administration, lager og logistik fortsat sker i Danmark og skaber tusindvis af arbejdspladser, men også her er danske arbejdspladser under stigende pres, oplyser en af de store aktører i markedet direktør Mogens Therkelsen fra virksomheden H. P. Therkelsen i Padborg til TV SYD.

Han forudser, at stadig flere transportvirksomheder må tænke i udflagning og datterselskaber for at klare sig i den globale konkurrence, og det vil igen betyde tab af danske arbejdspladser.

En rapport fra sidste år udarbejdet af 3Fs transportgruppe og vognmandsorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) forudser, at der - i værste fald - slet ikke vil være danske chaufførjobs i branchen i 2030.