Højere fart på landevejen kan give flere ulykker

Landevejene er de farligste vejstrækninger i Danmark. På de veje sker to ud af tre trafikdrab og derfor kan det betyde flere ulykker hvis den tilladte hastighed hæves, mener Rådet for Sikker Trafik

Hvis man vælger at hæve hastighedsgrænsen på vejene, bør man gøre som i f.eks. Sverige, hvor man har bygget vejene mere sikre. Blandt andet har man sat midter autoværn op, fjernet sideveje, og på andre vejstrækninger har man valgt at sænke hastighedsgrænsen af hensyn til sikkerheden.

Det skriver Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

- Der bor omkring 700.000 mennesker i nærheden af landevejene, og i en af vores tidligere undersøgelser siger et meget stort flertal, at de er bekymret for eller generet af bilernes høje fart på landevejene. Så det bør man også tænke på, når man taler om at hæve hastighedsgrænsen, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.

De senere år har Danmark bevæget sig op i verdenseliten af trafiksikre lande. Det skyldes blandt andet, at hastigheden på vejene er faldet over årene.

Færdselssikkerhedskommissionen har i sine handlingsplaner anbefalet, at man får flere trafikanter til at overholde de gældende hastighedsgrænser. Det er nødvendigt, hvis vi skal nå målet om, at der ikke må være flere end 120 personer, der mister livet i trafikken i 2020.

For høj fart er en af de hyppigste årsager til, at trafikulykkerne sker. Det konkluderede Havarikommissionen for Vejtrafikulykker i sin rapport fra december 2014

Se rapport her