Holger K: Mærsk-aftale kan ikke genforhandles

Mens Mærsk-aftalen ikke kan genforhandles, kan Dong se frem til at skulle betale 30 procent mere i skat.

Det er ikke muligt at genforhandle den aftale, som Danmark i 2003 indgik med Mærsk og andre olieselskaber omkring udvinding af olie i Nordsøen.

Det slår skatteminister Holger K. Nielsen (SF) fast på et pressemøde, hvor han fortæller, at et serviceeftersyn, der blev iværksat sidste år, kommer med den konklusion.

- På baggrund af serviceeftersynet kan regeringen konstatere, at det ikke er muligt at tilsidesætte Nordsøaftalen fra 2003.

- Sagt på en anden måde, så står aftalen ved magt, siger Holger K. Nielsen.

Derfor foreslår regeringen at hæve skatten for Dong og andre olieselskaber i Nordsøen. På nær de tre selskaber Shell, Chevron og A.P. Møller-Mærsk i Dansk Undergrundsconsortium (DUC).

Siden 2003 har DUC-selskaberne afleveret 60 procent til statskassen, mens olieselskaberne uden for DUC har pumpet olie op til en skatteprocent på 30.

- Der er betydelige forskelle på virksomhederne i Nordsøen. Dem skal der ryddes op i, siger skatteministeren og fortsætter:

- Derfor foreslår regeringen at ændre beskatningen for de gamle selskaber, reglerne skal være ensartet, så alle virksomheder betaler det samme i skat.

- Det vil give ekstra penge i statskassen, og det er ikke småpenge, vi taler om. Det vil sikre et markant løft af den kollektive infrastruktur. Og derfor er vi glade for, at det skal være grønnere samtidig, siger Holger K. Nielsen.

De mange penge skal konkret bruges til blandt andet at elektrificere jernbanenettet og på at gennemføre den såkaldte timemodel mellem København-Odense-Aarhus-Aalborg.

Dermed vil det fremover være muligt at køre fra København til Aarhus på to timer og København til Aalborg på tre timer. Forbedringerne af den mest trafikerede togstrækning i Danmark skal få flere danskere til at droppe bilen og flyet og tage toget i stedet.