IC4 bremser dårligt på glatte skinner

Alle DSBs IC4-tog har bøvl med bremserne, når skinnerne er meget glatte. Det fastslår Havarikommissionen for første gang siden det alvorlige bremsesvigt på IC4-tog sidste år.

IC4-togenes bremseevne er ikke optimal i særligt glat føre. Der er nemlig noget galt med hjulblokeringssystemet. Det forhindrer ikke hjulene i at blokere tilstrækkeligt.
 
Det viser testkørsler foretaget af DSB og Havarikommissionen.
 
Fejlene i hjulblokeringssystemet fører samtidig til problemer med togets primære sikkerhedssystem, der får ukorrekte oplysninger om togets hastighed og position. Det betyder, at sikkerhedssystemet ikke kan gribe ind, som det bør, skriver Ingeniøren.

Konklusionen kommer i en foreløbig rapport fra Havarikommissionen, der blev lavet på baggrund af nær-ulykken på Fyn d. 7. november.

Her var et IC4-tog kun 300 meter fra at køre op i bagenden på et godstog.

Madolie på skinnerne

Testkørslerne af IC4-togene er blandt andet blevet lavet i Vojens.

For at genskabe de glatte togskinner, der var skyld i nær-ulykken på Fyn, blev skinnerne penslet med madolie, skriver JydskeVestkysten.

- Det vil kunne ske igen, hvis omstændighederne med glatte skinner er de samme. Og præcis den oplysning beder vi Trafikstyrelsen om at have med i sine overvejelser om, hvorvidt IC4 igen skal have lov til at køre med passagerer, siger souschef i Havarikommissionen, Bo Haaning, til Ingeniøren. 
 
Siden ulykken har IC4-togene haft forbud mod at køre.

Havarikommissionen har endnu ikke kunnet fastslå, nøjagtig hvad det er, der forårsager problemerne.