Kæmpe trafikinvesteringer på vej

Regeringen vil investere 27,5 milliarder kroner i jernbanenettet. Mellem landets største byer skal der være timedrift. Det gælder København-Odense, Odense-Aarhus og Odense-Esbjerg samt Aarhus-Aalborg.

Planen indebærer blandt andet, at der skal bygges en jernbanebro over Vejle Fjord.

Alle de gamle tog skal også udskiftes med el-tog på hovedstrækningerne.

I Sydjylland betyder planen, at Horsens og Esbjerg får meget hurtigere togforbindelser til resten af landet, mens Vejle bliver hægtet af.

Indbyggere i Vejle skal tage lokaltog til Fredericia for at blive koblet på det hurtige net.

Resetiden fra Esbjerg til København bliver nedsat fra tre timer og otte minutter til to timer. Mellem Odense og Esbjerg bliver rejsetiden på en time.

Rejsetiden mellem Horsens og København reduces fra to timer og 27 minutter til en time og 50 minutter. Rejsende fra Horsens kan komme til Aarhus på nitten minutter mod en halv time i dag.

Hovedpunkterne

Fra hovedbanegården i København kan passagerne komme til Odense på en time, Aarhus på to timer og Aalborg på tre timer.

Timemodellen gavner ikke kun de store byer. Mange byer vil få gavn af muligheden for moderne el-tog og et sammenhængende banenet med hurtigere tog.

- Fremtidens tog er elektriske. Derfor vil vi elektrificere alle hovedstrækninger i Danmark, så hurtigt som det er praktisk muligt. Elektrificeringen betyder, at vi fremover kan købe gennemprøvet togmateriel, så vi aldrig igen skal komme i en situation som med IC4-toget. El-tog er også mere energieffektive, klima- og miljøvenlige, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

For at realisere timemodellen vil regeringen gennemføre en række store anlægsinvesteringer, blandt andet:

En ny dobbeltsporet højhastighedsbane over Vestfyn. Det er en del af timemodellen til Aarhus, men giver også mulighed for at komme fra Odense til Esbjerg på en time.

En ny bro, der fører jernbanen over Vejle fjord.

En ny jernbanestrækning i Østjylland syd for Aarhus.

Tidsplan

1. etape af timemodellen er strækningen mellem København-Odense. Strækningen forventes færdig i 2020.

2. etape af modellen indebærer en opgradering af strækningen Aarhus-Aalborg, planlagt færdig senest 2018.

3. etape mellem Odense og Aarhus kræver en omfattende indsats på banenettet og kan først realiseres efter 2020. Blandt andet en jernbanebro over Vejle Fjord til 21 milliarder kroner.

Pengene skal komme beskatning af olieudvindingen i Nordsøen. De skal placeres i en ny oliefond.

Se mere på Transportministeriets hjemmeside.