Krav om vinterdæk til tunge køretøjer

Udsigten til at der igen kommer is og sne på vejene rejser kravet om, at lastbiler og busser skal have vinterdæk.

Nordjylland fik i de seneste dage en forsmag på vintervejret, og her valsede de tunge køretøjer rundt på vejene, og mange havnede i grøfterne.

Det fik Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, til at stille krav om, at det skal være lovpligtigt for busser og lastbiler at køre med vinterdæk om vinteren.

Sverige har netop påbudt vinterdæk. I Tyskland stiller myndighederne krav om en dækmontering, der er tilpasset forholdene.

Danmark adskiller sig dog fra landene i Nordeuropa ved kun at kræve et dækmønster på en millimeter. I andre lande er kravet på mindst 1,6 millimeter. I Sverige er kravet fem millimeter.

Trafikstyrelsen afviste

Trafikstyrelsen afviste for to år siden, at vinterdæk til tunge køretøjer vil forbedre trafiksikkerheden, målt i personskadeuheld.

- Men fremkommeligheden på vejene bliver forbedret de dage, det sner, hed det i en arpport fra styrelsen.

Trafikstyrelsen argumenterer med, at vinterdæk også har en bagside. De forøger nemlig bremselængden på tør vej.

I Danmark foretager vejmyndighederne forebyggende saltning, og det betyder, at vejene er sorte det meste af vinteren.

Personbiler med nye vinterdæk kan få to-tre gange større trækkraft, når de kører i sne.

Lastbiler og busser opnår ikke samme effekt, fordi trykket på drivakslen er mindre på de store køretøjer. Trækkraften med gode vinterdæk i sne bliver kun forøget op til 1,2 gange.

Vognmandsbranchen argumenterer med, at det bliver dyrt, hvis bilerne hele tiden skal skifte dæk. Derfor har vognmændene valgt såkaldte helårsdæk.

Dækbranchen hjemmeside