Krise får grænsehandel til at boome

Den økonomiske nedtur giver gyldne tider for grænsehandelen. Forbrugerne er blevet langt mere prisbevidste, og de går målrettet efter lave priser og gode tilbud.

Derfor er der flere, som kører ind i tysk område for at handle i en af de mange butikker, som ligger få kilometer syd for grænsen, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

- Danskerne har fokus på prisen i krisetider. Grænsehandelens styrke er, at der er penge at spare, og det betyder øget omsætning hos grænsekøbmændene. Fra nærområdet er der flere som krydser grænsen, når de skal købe ind. Der er også et stigende antal familier, som tager en udflugt til grænseområdet, når der skal købes stort ind af de mest populære grænsevarer, vurderer Susanne Bygvrå, der er lektor ved Institut for Grænseforskning ved Syddansk Universitet.

Sidestilles med discount

Grænsebutikkerne kan på en række områder sidestilles med discountforretningerne, som er den eneste sektor i dagligvarehandlen, som har haft vækst siden finanskrisen for halvandet år siden satte forbruget i bakgear.

Hos Fleggaard, som er den suverænt største aktør i grænsehandelen omkring den dansk-tyske grænse, bekræfter man, at der er kommet flere kunder i butikkerne.

Fleggård: Vi har fået vores andel

- Når folk har færre penge, så køber de ind, hvor varerne er billigst. Der har været vækst for discount, og vi har fået vores andel af den fremgang, siger Jens Klavsen, adm. direktør i Fleggaard koncernen.

Han oplyser, at Fleggaard har haft vækst i både omsætning og indtjening i det seneste regnskabsår. Mere præcise tal offentliggøres først i forbindelse med præsentationen af årsregnskabet i marts.