Krise i forhandlingerne om togplan

Enhedslisten og Dansk Folkeparti er parate til at droppe planerne om en ny jernbanebro over Vejle Fjord. Det har skabt en krise i forhandlingerne om regeringens togplan med timedrift mellem de største byer.

Enhedslistens Henning Hyllested foreslår, at man kigger på nogle af de togstrækninger, der alligevel skal opgraderes for at se, om man kan optimere dem yderligere og derved undgå en ny dyr bro over Vejle Fjord.

- Vi mener, at man må kigge på hele strækningen mellem København og Aarhus for at se, om der ikke er strækninger, der kan give den nødvendige genvist.Man arbejder på en ny bane mellem København og Ringsted og også en ny bane over Vestfyn, og kan de opdateres, så man kan køre 250 kilometer i timen, så kan man måske spare nogle milliarder den vej, siger Henning Hyllested.

En ny togbro over Vejle Fjord er så central en del af regeringens togplan og ønsket om hurtigere tog i hele landet, at transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) på ingen måde vil imødekomme Dansk Folkeparti og Enhedslisten, der ellers er parate til at droppe broen.

Pia Olsen Dyhr forklarer til Ritzau, at broen nemlig ikke kun skal være med til at spare otte minutter på rejsen mellem Aarhus og Odense. Den skal også skabe plads på linjerne, så store dele af Jylland kan få glæde af en bedre togdrift.

- Hvis ikke vi får en bro over Vejle Fjord, er der ikke skinner nok til, at vi kan togbetjene eksempelvis Vestjylland med to tog i timen. Det vil vi gerne både til Herning, Holstebro og Struer.

- Desuden vi vi også gerne sørge for at Midtjylland og Nordjylland får to tog i timen. Det kræver også flere spor, siger hun til Ritzau.