De sønderjyske jernbaneskinner trænger til en kærlig hånd, og i slutningen af september går Banedanmark i gang med at rense skinnerne i landsdelen.
En såkaldt ”skinnehøvl” ankommer den 22. september og skal fjerne metal fra skinnerne. Det er ifølge Banedanmark en del af den almindelige vedligeholdelse af skinnenettet.
Det er en del af det løbende vedligehold af sporet, og det gør rejsen mere komfortabel for passagererne.
- Når skinnehøvlen har fjernet metallet på skinnerne, bliver afstanden mellem skinnerne den helt rette. Det er en del af det løbende vedligehold af sporet, og det gør rejsen mere komfortabel for passagererne, siger Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark.
En af de tunge drenge
Skinnehøvlen er et 95 ton tungt specialtog, som Banedanmark lejer hos en tysk entreprenør.
Toget arbejder om natten og kommer ifølge Banedanmark ikke til at genere togtrafikken. Det bevæger sig fremad med en fart på mellem to og fire kilometer i timen, og støjen fra skinnehøvlen er moderat, når arbejdet er i gang.
Trods det adstadige tempo kan toget nå at høvle seks ton jern af skinnerne på blot én nat. De mange ton metal bliver genanvendt.
Flere tog
Ifølge Banedanmark er vedligeholdelsesarbejdet af skinnenettet med til at sikre, at skinnenettet er i form og klar til, at der i fremtiden kommer til at køre endnu flere tog.
I dag kører der 3.000 tog på jernbanenettet.
Når skinnehøvlen forlader Sønderjylland den 28. september, fortsætter den op i Jylland.
Her kører skinnehøvlen
23.-24. september Rødekro-Tinglev
24.-25. september Tinglev-Vojens
25.-26. september Rødekro-Vojens
26.-27. septemer Rødekro-Vojens
27.-28. september Vamdrup-Hovedgård