Når sneen falder, køber vi risalamande

Jo mere det sner, des mere risalamande ryger der i indkøbskurven.  

De færreste kan forestille sig julen uden andesteg, brune kartofler og risalamande.

Men hvor førstnævnte er retter, danskerne selv lægger stor ære og tradition i at tilberede, ser det efterhånden helt anderledes ud med risalamanden.
Danskerne lader trygt andre om at lave deres risalamande, viser tal fra Arla Foods og Tulip, som er de to største leverandører af færdiglavet risalamande på det danske marked.
Det skriver FoodCulture.dk.

- Sidste år solgte vi i alt over 500 tons færdiglavet risalamande, og i år har vi indtil nu allerede solgt 373 tons risalamande. På samme tid sidste år havde vi kun solgt 272 tons, så det tyder på rekord, siger disponent og planlægger hos Arla Foods, John Pedersen.

Hos Tulip, som producerer Steff Houlberg risalamande, oplever man samme tendens.

- I forhold til 2009 har vi alene til foodservice, som bl.a. er restauranter og kantiner, solgt 57 pct. mere end samme periode sidste år, og til detailhandlen er den aktuelle stigning på 24 procent, siger kommunikationschef hos Tulip, Rune Pedersen.