Salget af Cimber trækker i langdrag

En uge efter, at Cimber Sterling gik konkurs, er resterne stadig ikke solgt. Analytiker tror, der er budkrig.

Der er formentlig kamp om resterne af konkursboet Cimber Sterling. Og derfor trækker et salg af flyselskabet ud. Det vurderer senioranalytiker Jacob Pedersen, Sydbank.

- Der er givet to aktører om buddet, så der er noget at forhandle om for kurator for at få flest penge i kassen. Jeg forventer, at både svenske Skyways og britiske Flybe Nordic sidder med ved bordet, siger Jacob Pedersen.

Cimber Sterling hev stikket den 4. maj og smed håndklædet i ringen. Flere lufthavne i provinsen stod pludselig uden daglige rutefly. Men hullerne efter Cimber Sterling blev hurtigt fyldt op igen af konkurrenterne.

- Det er helt klart, at de interesserede flyselskaber har alt mulig interesse i at være hurtige og speede processen op - netop fordi hullerne efter Cimber Sterling er ved at være lukkede, siger analytikeren.

Danish Air Transport, DAT, er gået ind på ruten fra København til Sønderborg.

- Svenskerne og briterne kæmper om at få fat i retten til at konkurrere med dem, der har lukket hullerne. Og den ret, tror jeg, kan være ganske god at få, siger Jacob Pedersen.

Han påpeger, at DAT formentlig trækker sig på Sønderborg, hvis der kommer konkurrence.

- Både Flybe Nordic og Skyways har nogle forretningsmodeller, der passer væsentligt bedre ind på de her ruter. Og derfor kan de drive dem lønsomt, siger Sydbank-analytikeren.

Jacob Pedersen regner med, at der vil komme en afklaring på Cimber Sterling-salget i løbet af nogle dage. Kuratorerne, der arbejder på at sælge konkursboet, har ingen kommentarer.