Sociale brætspil slår mobilen hjem

Brætspil er populære, og der bliver solgt flere og flere af dem. Det mærker både landets boghandlere og den lokale spilforretning Bunkern i Aaabenraa.

Brætspil bliver mere og mere populære. Det mærker de blandt andet i rollespils- og fantasyforretningen Bunkern i Aabenraa.

- Vi kan helt sikkert mærke, at de fysiske spil er blevet mere populære. Hver aften har vi 8-10 personer, der kommer og spiller brætspil eller kort, siger Kenneth Kruse Sørensen til TV SYD. Han er indehaver af Bunkern, der har butikker i Aaabenraa, Esbjerg og Herning.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her, eller ændre din browsers indstillinger.

Også de store boghandlere rækker stadigt flere af de populære brætspil over disken.

Indeks Retail står bag kæder som Bog og Idé og Legekæden, og de har i løbet af det seneste år oplevet en stigning i salget af brætspil på 20%.

En endnu større stigning fortæller administrerende direktør i Arnold Busck, Helle Busck Fensvig om.

 - Vi har i flere år nu oplevet en årlig stigning i salget af brætspil på 30-40%, fortæller Helle Busck Fensvig til TV SYD.

Og hun har også et bud på, hvorfor brætspillene er på vej tilbage i de danske stuer.

- Familierne vil gerne spille sammen. Det er en slags modsvar til det digitale, hvor vi sidder meget hver for sig. Det er det sociale aspekt i brætspillene der trækker, mener Helle Busck Fensvig.

Også i Bunkern er det sociale aspekt ved brætspillene i centrum. 

 

quote

Det giver noget socialt, som man ikke får, når man sidder foran en computer.

Kenneth Kruse Sørensen, Inderhaver af Bunkern i Aabenraa og Esbjerg.

- Vi har indrettet butikken med borde og stole, så vi får skabt en klubstemning. Det giver noget socialt, som man ikke får, når man sidder foran en computer, siger Kenneth Kruse Sørensen.

Selvom kendte spil som Ludo og Besserwisser stadig er populære, så  er opfindsomheden stor, når folk køber brætspil ind.

- Der er kommet mange nye spil, og der er også mange, der simpelthen køber spil på engelsk, fortæller Helle Busck Fensvig til TV SYD.

 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her, eller ændre din browsers indstillinger.