Stikker-tjenester giver bonus

Kommunerne har oprustet mærkbart for at afsløre snyd og sjusk med sociale ydelser, og det har givet bonus.

De har oprettet kontrolenheder. I enkelte kommuner kaldes de bedrageriafdelinger.

Senest har Esbjerg Kommune meldt ud, at den i 2013 har fundet 4,3 millioner kommunale kroner i sociale ydelser, der fejlagtigt er blevet udbetalt. Hvis man tager statens andel med, bliver beløbet dobbelt så stort.

Set i forhold den samlede årlige udbetaling af sociale ydelser, udgør tallet dog kun en lille brøkdel.

Der sker især fejlagtig udbetaling af sygedagpenge og kontanthjælp, men den sorte liste omfatter også børnetilskud, boligsikring, fripladser i børneinstitutioner, udlagte børnebidrag og Statens Uddannelsesstøtte.

Kolding Kommune kom forleden med lignende tal.

Alle kommuner i Syd- og Sønderjylland minus Vejle, Vejen og Aabenraa har en særlig formular på deres hjemmesider, hvor borgere anonymt kan anmelde deres nabo for socialt bedrageri.

Det benytter mange sig tilsyneladende af. Esbjerg Kommune fik sidste år 415 anmeldelser fra forskellige kilder. Ni af dem førte til politianmeldelser, fordi der var mistanke om groft bedrageri.

Opgørelsen fra Kolding Kommune viser, at kun 37 af 360 anmeldelser var ubegrundede.

Stikkertjeneste skrottet

Skatteminister Morten Østergaard (R) har netop skrottet en digital stikker-tjeneste til Skat.

- Jeg bryder mig ikke om, at man skal animere folk til at angive hinanden anonymt; at vi skaber et samfund, hvor vi går og skuler mistænkeligt efter andre og lurer over hækken hos folk ved enhver given lejlighed for at tjekke, om de snylter på fællesskabet og snyder i skat, sagde ministeren til Berlingske.

Skat har dog stadig en telefontjeneste, der garanterer anmelderne anonymitet.

Lovgivningen på området er ikke entydig. Som hovedregel i persondataloven har en anmeldt ret til indsigt i tilgængelig information om anmeldelsen. Der eksisterer omvendt ikke en regel om, at en anmeldelse skal indeholde identifikations-oplysninger. Derfor kan en myndighed garantere anonymitet, når anmeldelsen kommer telefonisk eller via en digital tjeneste på internettet.

Myndighederne kan normalt ikke sikre anonymitet ved anmeldelser pr. brev eller e-mail. De skal nemlig vedlægges sagen, som den anmeldte har ret til at få fuld indsigt i.