Sundhedstelefonen skal bl.a. give overblik over aktuelle ventetider på skadestuer og skadeklinikker.
Ny service
Beskeden kan f.eks. lyde: "Der er i øjeblikket mere end en times ventetid på skadestuen i Kolding, men på skadeklinikken i Fredericia er der ingen ventetid".
Regionsrådet drøftede den nye service på sit møde mandag. Det blev besluttet at arbejde videre med sagen.
Stadig åbne skadestuer
- Ved at ringe til den nye sundhedstelefon, kan man danne sig et overblik over, hvor lang ventetiden er på de forskellige skadestuer. Og så kan man jo eventuelt vælge at køre lidt længere til den skadestue, hvor ventetiden ikke er så lang", siger Poul-Erik Svendsen (S), formand for Region Syddanmarks sundhedsudvalg.
- Sundhedstelefonen ændrer ikke på, at skadestuerne i Region Syddanmark er åbne skadestuer, hvor man kan komme direkte ind fra gaden. Man skal altså ikke ringe først.
Telefonrådgivning
Allerede i dag ringer folk, der er kommet lettere til skade, tit til skadestuen for at høre, hvor lang ventetid der er.
Den nye service skal kombineres med en hjemmeside, hvor borgeren kan få overblik over aktuelle ventetider på skadestuer og -klinikker.
Sundhedstelefonen skal bemandes med sundhedfagligt personale, så de kan overtage telefonrådgivningen, så skadestuernes personale kan bruge tiden på at behandle i stedet for at snakke i telefon.
Nye service-mål
Regionsrådet vedtog mandag nye servicemål for skadebehandling. Den nye sundhedstelefon bliver en del af disse servicemål. Den ventes etableret på et tidspunkt næste år.