Svindel med fartskrivere breder sig

En ny type svindel har bredt sig med voldsom hast i lastvognbranchen. AFsløret ved dødsulykke på motorvejen ved Haderslev.

Lastbilchauffører har fundet ud af, hvordan de kan slukke de elektroniske fartskrivere, der ellers skulle begrænse hastigheden og holde et vågent øje med, at de ikke kører i døgndrift uden at hvile.

Det bekræfter en lang række kilder - politi, brancheforeninger, lastbilfabrikanter, chauffører, mekanikere og eksperter - overfor Avisen.dk.

4000 sigtelser

I 2010 blev der rejst knap 4000 sigtelser for overtrædelse af køre- og hviletiden og om snyd med fartskriveren. Det er omtrent 1000 flere sigtelser end i 2007.

- Der findes adskillige måder at snyde systemet. Nogle af metoderne er meget enkle og effektive, siger landets førende ekspert i fartskrivere, Teknologisk Instituts chefkonsulent Peter Rytter, som underviser politiet i at kontrollere fartskrivere.

Dødsulykke

På motorvejen E45 ved Haderslev den 23. april i fjor blev en tysk mand og en 46-årig dansk mor til to drenge dræbt, da en uopmærksom tysk chauffør - ansat hos det danske vognmandsfirma Ib Karlskov - i høj fart torpederede en kø med biler.

Adskillige blev kvæstet, og vognmand Jens Karlskov indrømmer overfor Avisen.dk, at chaufføren havde snydt med køre-hviletiden.

Et lille stykke metal

Chefkonsulent Peter Rytter fortæller, hvordan et lille stykke metal kan slukke fartskriveren, så kontrollen med både køretiden og hastigheden ophører. Andre benytter sig af mere komplicerede tekniske svindelmetoder, forklarer han.

Forbryderne et skridt foran

Hos lastbilfabrikanten Scania kender de udmærket til problemet.

- Forbryderne er næsten ligeså kloge som fabrikkerne, og derfor er de på nogle områder et skridt foran, siger informationschef Michael Friis, Scania Danmark