Transportbranchen ønsker tysk mindsteløn stoppet

Adskillige transportorganisationer klager til regeringen over ny tysk mindsteløn for chauffører.

Normalt er tyske lønforhold ikke et interesseområde for danske ministre, men det skal det være, hvis det står til den danske transportbranche.

Adskillige interesseorganisationer på området har over det seneste døgn kontaktet flere ministre med opfordringer til at tage en ny tysk mindsteløn for chauffører op i europæisk regi.

-Tyskland er velkommen til at indføre mindsteløn på deres eget arbejdsmarked, siger Jacob Christian Nielsen, som er direktør i International Transport Danmark (ITD), til Ritzau, inden han tilføjer:

-Men man har indført en mindsteløn for alle chauffører, der kører igennem Tyskland, og det er stærkt problematisk i forhold til det indre marked, som har været fuldt liberaliseret siden 1993.

DTL står sammen med DI Transport, ATL, Danske Speditører og Danske Busvognmænd bag et brev til fire danske ministre, herunder transportminister Magnus Heunicke (S).

Magnus Heunicke har dog også modtaget en selvstændig skrivelse fra Dansk Transport og Logistik, som desuden har kontaktet den tyske ambassadør om sagen.

Her hilser direktør Erik Østergaard det tyske tiltag velkommen.

-For at få en godskørselstilladelse i Danmark, skal man skrive under på, at man følger de gældende overenskomster, og den løn ligger væsentligt over den tyske mindsteløn på 8,5 euro (63 kroner, red.) i timen, påpeger han over for Ritzau

-Jeg kan ikke se, at det kan volde danske virksomheder med danske biler nogen problemer.

Han opfordrer imidlertid ministeren til at indgå en bilateral aftale med Tyskland, så danske vognmænd slipper for at dokumentere chaufførernes lønniveau før hver enkelt kørsel.

Det er dog ikke nok, mener Jacob Christian Nielsen.

-Udfordringen er ikke så meget, at danske vognmænd ikke kan leve op til den mindsteløn, som Tyskland har fastsat.

-Problemet er, at hvis det her breder sig, så skal man betale en løn i Frankrig, en anden i Spanien og en tredje i Tyskland, og hvor skal man så betale social sikring, spørger ITD-direktøren.

/Ritzau/