Turismen boomer i det sydjyske

Et samarbejde om markedsføring i Syd- og Sønderjylland bærer nu frugt. Særligt Ribe Vikingecenter har oplevet en stigning i hollandske turister.

Det går rigtig godt for turismen i Syd- og Sønderjylland, der fik en vitaminindsprøjtning tilbage i 2012 i form af stiftelsen af foreningen Fomars (Foreningen til Markedsføring af ferieturismen i Syddanmark).  Det skriver Region Syddanmark i en pressemeddelelse.

 

Fra 2014 til 2015 oplevede Syddanmark en stigning på knap 10 procent i antallet af overnatninger af udenlandske turister.

Især Ribe Vikingecenter har mærket effekten af markedsføringen, der nærmest oplevede en hollandsk invasion sidste år. 3.000 ud af de 10.000 besøgende i maj var fra Holland.

quote

Vi målte sidste år en besøgsfremgang på 26 procent, og vores tal viser, at vi i første halvdel af 2016 allerede har ti procent flere gæster end forventet.

Bjarne Clement, leder, Ribe VikingeCenter

- Vi målte sidste år en besøgsfremgang på 26 procent, og vores tal viser, at vi i første halvdel af 2016 allerede har ti procent flere gæster end forventet. Vi er simpelthen styrkede på alle markederne, især det hollandske, fortæller Bjarne Clement, leder af Ribe VikingeCenter til TV SYD

Det samlede antal af udenlandske overnatninger i Syddanmark i 2015 lå på otte millioner, hvilket er næsten 24 procent flere end Region Hovedstaden, der er nummer to på listen. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Det er især turister fra Tyskland, Norge og Holland, der viser sig i stigningen af overnatninger, hvilket har været målet med de markedsføringskampagner, som Fomars investerer i. Eksempelvis er antallet af hollandske turisters overnatninger fra 2014 til 2015 steget med 17 procent.

Det går rigtig godt for turismen i Syddanmark. Her er det Ribe Vikingecenter, som har oplevet markant fremgang de seneste par år.
Det går rigtig godt for turismen i Syddanmark. Her er det Ribe Vikingecenter, som har oplevet markant fremgang de seneste par år.

På grund af den store succes med markedsføringen af turistdestinationer, så har Regionsrådet netop valgt at fortsætte indsatsen og bevilge yderligere otte millioner kroner.

- Vi kan se, at der er sket en stor stigning i antallet af overnatninger fra de lande, Fomars investerer i markedsføringskampagner i. Samtidig er både store og små turismeaktører og kommuner rigtig glade for det arbejde, Fomars udfører. Det er en rigtig god forretning for regionen, og derfor har regionsrådet i dag sagt ja til en tillægsbevilling på otte millioner kroner, siger Stephanie Lose, der er regionsrådsformand.

Fakta om Fomars

  • Fomars er en forkortelse for Foreningen til Markedsføring af ferieturismen i Syddanmark. Foreningen er stiftet den 4. maj 2012.
     
  • Formålet er at yde støtte til projekter, der vil markedsføre Syddanmark som turismedestination for ferieturisme i udlandet.
     
  • Markedsføringen skal være målrettet udenlandske markeder, primært Sverige, Norge, Tyskland og Holland.
     
  • Formålet opfyldes gennem et bredt samarbejde mellem partnere som Region Syddanmark, kommuner, VisitDenmark, attraktioner, turisttransportører, overnatningssteder, touroperatører og detailandel.