Twitter hitter i valgkampen

Twitter bliver en vigtig platform i den kommunale valgkamp. Det står klart mindre end 14 dage efter, at flere lokale og regionale medier er gået sammen om en fælles valgdebat på Twitter.

Lokale kandidater flokkes omkring et nyt Twitter-initiativ, som er sat i søen af en række lokale- og regionale medier i Syd- og Sønderjylland ? herunder TV SYD.

På mindre end 14 dage har medierne samlet de første 87 lokale kandidater, og der kommer stadig nye til.

En af de nye kandidater er Pernille Moesby Laursen, SF'er i Vejle Byråd:

- Jeg synes, det er spændende, og jeg glæder mig til at få sat mig noget mere ind i det her. Nu er jeg jo nybegynder og startede i lørdags.

Jesper F. Rasmussen, (V) Esbjerg, er en anden af kandidaterne på Twitter:

- Det giver mig en meget let måde at komme i kontakt med vælgerne og potentielle vælgere på.

Mediesamarbejdet betyder, at kandidaterne med et enkelt tweet komme ud på alle de relevante medier på én gang. De skal blot tilføje de fælles emneord ? eller hashtags, som det hedder på moderne internet-dansk.

Samtidig får redaktionerne et hidtil uset overblik over valgdebatten ude i de fjerneste kroge, og redaktionsleder for online medier på TV SYD, Bjørn Olsen, er glad for den store tilslutning.

- Jeg har været meget spændt på, om tiden var moden til det her. Twitter har haft svært ved at vinde indpas i Danmark, men med den tilslutning vi oplever her, er der ingen tvivl om, at politikerne har fået øjnene op for de muligheder, der ligger i det, siger Bjørn Olsen.

Bjørn Olsen fremhæver samtidig samarbejdet med de øvrige medier som en væsentlig årsag til succesen.

- Det er nyt, at både avis, radio og tv går sammen om en fælles, stærk debat gennem et socialt medie. Det er også nyt, at vi alle vil sende vores egne valgnyheder ud gennem den samme Twitter-profil. Og jeg synes, det er fantastisk, at vi har nogle medier her i området, der har modet og viljen til at gå forrest. Jeg er ikke sekund i tvivl om, at det her kommer både vælgerne og politikerne til gavn, siger Bjørn Olsen.

 

FAKTA

Det er der Nordschleswiger, Fredericia Dagblad, Vejle Amts Folkeblad, Horsens Folkeblad, P4 Trekanten, DR Syd og TV SYD, der har taget initiativ til den fælles Twitter-profil @kvsyd

Under valget vil alle medierne formidle debat fra de samme hashtags (emneord), som er det overordnede #kvsyd og lokale hashtags fra kommune, som altid er #(kommunenavn)pol - eks. #aabenraapol

Samtidig vil alle medierne udsende deres valgnyheder på den fælles Twitter-profil.