Udflagning af lastbiler - mange firmaer bor på samme adresse

Mange danske transport-firmaer har oprettet datterselskaber i Tyskland for at kunne udflage lastbiler og ansætte billig tysk eller østeuropæiske chauffører. Nu viser det sig at en lang række af datterselskaberne har til huse på de samme adresser.

Fagforeningen 3F mener, at der er tale om proforma-selskaber, der kun er lavet med det ene formål, at kunne hyre billig arbejdskraft, og at alle aktivitererne fortsat foregår i de danske firmaer.

Dermed er datterselskaberne ifølge 3F etableret i strid med EU-reglerne, der taler om at forretningsstedet skal rumme virksomhedens kernedokumenter, og at der skal være administration og driftscentral for køretøjerne m.m.

En af adresserne - Neustadt 10 inde midt i Flensborg - rummer mellem 10 og 15 selskaber - oprettet af danske transportvikrsomheder.

En anden adresse med mange selskaber er Heideland 20 i forstaden Handewitt.

Brancheorganisationen International Transport Danmark (ITD) ønsker ikke at kommentere på sagen, mens andre vognmænd - bl. a. Mogens Therkelsen fra firmaet H.P. Therkelsen - siger, at de følger de regler, de tyske myndigheder har opstillet.

Han erkender at håndtering og administration foregår i Danmark, men det er ifølge vognmanden ikke noget problem.

Der er ifølge vognmændene hverken krav om parkeringspladser, garager eller andre faciliteter til lastvogne og chauffører i forbindelse med de udenlandske datterselskaber.

Og at der er mange datterskaber på en og samme adresse forklares med, at der er tale om et kontorfælleskab.

Mere i TV SYD søndag kl. 19.30, hvor Henning Hyllested fra Enhedslisten kræver en undersøgelse af om branchen handler ulovligt. Han vil rejse spørgsmålet overfor de relevante ministre.