Beskyldninger om at danske vognmænd udflager afvises nu af deres foreningen.
Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, der har foretaget rundringningen til de 55 danske vognmænd, der har selskaber i Tyskland.
39 har svaret.
Af svarene fremgår det, at ni ud af ti af de danske vognmænd i Tyskland har etableret sig i Slesvig-Holsten tæt på den dansk-tyske grænse.
De oplyser, at 95 pct. af deres kørsel foregår i udlandet. Resten er indenrigstransporter i Danmark ? eller såkaldt cabotage-kørsel.
- Billedet er tydeligt: Ideen med udflagningen er at konkurrere på de internationale ruter på samme vilkår som vognmændene i resten af Europa. Den lejlighedsvise cabotage-kørsel i Danmark foregår i forbindelse med, at bilerne afleverer eller opsamler gods i Danmark. At denne begrænsede cabotage-aktivitet helt skulle skævvride det danske indenrigsmarked, er en sejlivet myte, som det er meget svært at finde faktuelt belæg for, siger ITD?s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.