Festivalgæst gennem 35 år er ”utrolig skuffet” over Tønder Festival

Lisbeth Rasmussen er kommet på Tønder Festivalen i mange år. Nu undrer hun sig over, at festivalen fortsætter sit samarbejde med Ecco, der bliver kritiseret for stadig at have forretning i Rusland.

Siden krigen i Ukraine begyndte i februar, har flere store virksomheder valgt at trække deres forretning ud af Rusland.

Ecco er blandt en af fem danske virksomheder, der fortsætter sin aktivitet i Rusland. En beslutning der blandt andet har fået sportskæden Sport24 og stormagasinkæden Salling til at stoppe salget af Ecco-sko i deres butikker.

quote

Jeg opfatter dette som et utroligt billigt svar, som et ikke-svar og som totalt glat

Lisbeth Rasmussen, festivalgænger i 35 år

Men kritikken stopper ikke der. Festivalgæst Lisbeth Rasmussen stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor Ecco fortsat står som samarbejdspartner på Tønder Festivals plakater.

- I disse tider, hvor alle i Danmark er meget optaget af at udtrykke og udvise støtte til Ukraine i krigen mod Rusland, kan det undre, at Tønder Festival ganske uden forbehold har Ecco som storsponsor, fortæller Lisbeth Rasmussen til TV SYD. 

Lisbeth Rasmussen har tidligere kontaktet Tønder Festival på deres Facebookside for at spørge ind til samarbejdet med Ecco. Her forklarer festivalen:

- Vi har i mange år haft glæde af samarbejdet med lokale aktører herunder Ecco. Aktører som vi har opnået gode og tætte relationer til - nærmest som en god ven. 

Sådan svarede Tønder Festival, da Lisbeth Rasmussen rettede kritik mod Ecco-samarbejdet på Facebook.
Sådan svarede Tønder Festival, da Lisbeth Rasmussen rettede kritik mod Ecco-samarbejdet på Facebook.

Et svar som Lisbeth Rasmussen langt fra synes er fyldestgørende. Hun peger på, at Ecco ville få mindre kritik, hvis de stopper aktiviteterne i Rusland. 

- Jeg opfatter dette som et utroligt billigt svar, som et ikke-svar og som totalt glat. Festivalen ønsker åbenbart overhovedet ikke at have en holdning. Det er utroligt skuffende og er i grel modsætning til de værdier, Tønder Festival står - eller i hvert fald - har stået for.

Lokaler og festivallounge

Administrerende direktør for Tønder Festival, Stephan Scheelke, fortæller til TV SYD, at de har et godt samarbejde med Ecco. Samarbejdet består i, at festivalen har musikere, der overnatter i Eccos lokaler i Tønder mod betaling. Til gengæld har Ecco en plads på festivalpladsen med en lounge, hvor folk kan opholde sig og få en pause fra musikken.

Ecco er ikke sponsor, men samarbejdspartner gennem mange år, siger Stephan Scheelke.
Ecco er ikke sponsor, men samarbejdspartner gennem mange år, siger Stephan Scheelke.

- Der er ikke penge fra Ecco til Tønder Festival, så der er ikke et afhængighedsforhold. Hvis samarbejdet viser sig at have forkerte konsekvenser, så må vi genbesøge aftalen med Ecco, og det gør vi, hvis det bliver aktuelt, men det er ikke der, vi er nu, siger Stephan Scheelke til TV SYD.

På trods af kritikken planlægger Lisbeth Rasmussen stadig at deltage i årets Tønder Festival, som hun beskriver som sit hjertebarn.

- Jeg har billetter liggende fra før corona og glæder mig derfor voldsomt til dette års festival. Men det er et stort skår i glæden, hvis min festival ikke tager tydeligt afstand fra Eccos fortsatte aktivitet i Rusland.

TV SYD har forelagt Ecco kritikken. I et skriftligt svar skriver de:

- Tønder Festival handler om samvær og god musik. Festivalen har en stor betydning for lokalsamfundet, hvorfor ECCO, i mere end ti år, har valgt at bakke op om Tønder Festival.