Ecco med overskud

På trods af kriseåret kan Ecco melde om et regnskab i plus.

Overskuddet blev på 299 millioner kroner, mod 527 millioner kroner året før og 538 millioner kroner i rekordåret 2007. Alligevel stod Ecco ved udgangen af 2009 i den stærkeste finansielle position nogensinde, især fordi det lykkedes at få solgt godt ud af koncernens skolagre. Det skriver Jyske Vestkysten i dag.

? Ligesom for mange andre virksomheder, har 2009 været et udfordrende år for Ecco. Blandt andet var vi påvirket af en faldende omsætning på nøglemarkederne USA og Rusland, men Eccos globale platform viste sig at være en styrke, da markeder som Kina, Australien, Polen og Canada voksede, siger administrerende direktør Dieter Kasprzak.

Fortsat vækst

Eccos omsætning faldt med 6 procent og overskuddet før skat med 38 procent i forhold til 2008. Samtidig er lagrene blevet nedbragt med en femtedel og koncernens cashflow er blevet betydeligt forbedret, hvilket trods de skrappe vilkår har styrket Eccos finansielle beredskab og stiller koncernen i sin stærkeste finansielle position hidtil.

Som led i udgiftstyringen har koncernen nedlagt 1500 stillinger i 2009, så der ved årets udgang var 14.781 medarbejdere i koncernen.
På trods af den vanskelige markedssituation fortsatte Ecco med at ekspandere i 2009 og åbnede 140 nye Ecco-butikker og nåede samlet op på 901 butikker i 90 lande.

Strategien for 2010 hedder fortsat vækst på salgsområdet, stram omkostningsstyring og nye produkter, og forventningen er en beskeden vækst i omsætning og resultat i et år, der stadig vil være præget af den globale finansielle krise.