Planer om lukning jernbaneoverskæring sat i bero

Jernbaneoverskæringer til landbrugskøretøjer på strækningen ved Tønder er blevet en varm kartoffel. Først skulle de lukkes – nu er det sat i bero.

På Christiansborg har politikerne besluttet enten at lukke eller opgradere en stribe jernbaneoverskæringer mellem Tønder og Esbjerg. Banedanmark har bestemt sig for den billige løsning - luk dem.

Men det vil betyde, at der kommer mange flere landbrugsmaskiner ud at køre blandt os andre i trafikken. Derfor er landmændene langs jernbanen mellem Tønder og Esbjerg mildest talt ikke tilfredse med beslutningen i København.

Blandt de utilfredse er Hans Otto Sørensen, der kæmper for at bevare jernbaneoverskæring nummer 83 ved hans gård i Skærbæk. Den har eksisteret siden 1879, men nu er den truet af lukning.

I dag kører Hans Otto Sørensen lige ud fra gården, over jernbanen og ud på sine marker. Men hvis de lukker overskæringen, så skal han i sin store traktor ud på hovedvej A11, igennem en rundkørsel, ned forbi byen, hen over jernbanen og tilbage igen. En omvej på flere kilometer – som også kan være til fare for trafiksikkerheden.

quote

Det er ganske uforståeligt, at den forholdsvis begrænsede merudgift til bomme, ikke bliver vejet op mod de enorme omkostninger det vil have for os, de direkte involverede, og vores lokalsamfund.

Hans Otto Sørensen, Landmand, Skærbæk

- Vi kører med alle typer langbrugskøretøjer. Så vi vil få en sammenblanding af vores tunge, langsomtkørende trafik og trafikken til skolerne i Skærbæk med op mod 800 elever, siger Hans Otto Sørensen til TV SYD.

Han glæder sig derfor over støtten fra både lokale politikere og folketingsmedlemmer, der ikke ønsker tunge køretøjer på landevejen.

- Det er rigeligt, bare at forestille sig, at der op mod 40 gange i døgnet skal køre langsomtkørende traktorer og ladvogne med kartofler ud på den meget trafikerede vej, foretage venstresving og stoppe hele trafikken, siger socialdemokratiets trafikordfører Magnus Heunicke.

Det er Hans Otto Sørensen enig i.

- Der er stor risiko for køkørsel, forsinkelse til arbejde og forøgelse af risikoen for ulykker. Det har politiet påpeget.

Først afviste transportminister Ole Birk Olesen (LA) at stoppe lukningen af overkørsler i Tønder Kommune. Banedanmark henviser til, at politiet har godkendt lukninger. Men det afviser politiet, som også er bekymret over øget trafik på andre veje.

Sikringen af jernbaneoverkørsler sker for at sikre lokomotivførere mod risikoen for påkørsler. Hans Otto Sørensen mener, at opsætning af bomme er rigeligt.

- Det er ganske uforståeligt, at den forholdsvis begrænsede merudgift til bomme ikke bliver vejet op mod de enorme omkostninger, det vil have for os, de direkte involverede, og vores lokalsamfund, slutter Hans Otto Sørensen.

Mandag oplyste transportminister Ole Birk Olesen (LA), at hans tidligere udtalelse om projektet beror på misforståelser.

- Jeg kan forstå, at det svar fra Banedanmark, som jeg citerede, da jeg svarede Folketinget, beroede på en misforståelse mellem Banedanmark og politiet. Jeg har derfor bedt Banedanmark sætte projektet i bero, indtil der er klarhed i sagen, skriver Transportministeren i en mail.

Transportministeren oplyser, at der først bliver taget stilling til, hvad der skal ske med projektet, når Banedanmark, politiet og Vejdirektoratet har holdt møde om det.