Kæmpeopgave venter lille lufthavn, når Tour de France forlader Danmark

Når 3. etape af Tour de France slutter i Sønderborg, skal omkring 700 ryttere, massører, mekanikere og kokke hurtigst muligt til Frankrig.

Det er en logistisk udfordring af de helt store, når Sønderborg Lufthavn søndag aften får en hovedrolle i den danske del af årets Tour de France.

- Vi har forberedt os på opgaven i over et år. Vi har ikke prøvet at håndtere så mange passager på kort tid tidligere, fortæller Christian Berg, der er direktør for Sønderborg Lufthavn.

Allerede godt to timer efter at feltet kører over målstregen på Augustenborg Landevej, er de første ryttere på vej til lufthavnen i busser for at flyve videre til Frankrig, hvor løbet fortsætter efter en enkelt hviledag.

Og det skal gå stærkt, kræver løbets franske arrangør A.S.O. Derfor holder tre forskellige flyselskaber klar for at sætte kursen mod Lille og Calais.

- Vi er jo en lille lufthavn med 40 ansatte, og selvom det er verdens bedste cykelryttere, skal alle håndteres som almindelige passagerer. Det er en udfordring for en lufthavn, der er bygget i 60erne til nogle helt andre behov, siger Christian Berg.

En luftbro

Fem fly skal efter planen lette mellem klokken 19 og 20. Nogle af flyene vender senere på aftenen tilbage for at hente flere personer, oplyser sekretariatet hos Grand Départ Copenhagen Denmark.

De fleste hold har egne massører, kokke, mekanikere osv. med. Derfor er det ikke kun rytterne, der skal hurtigt videre.

Masser af lastbiler

Mens rytterne, mandskab og A.S.O.-medarbejdere kan se frem til en kort flyvetur, skal rigtigt mange lastbiler også videre til Dunkerque, hvor starten på 4. etape går.

Det gælder hele Tour De France-karavanen, det gælder alt materiel, som de 22 cykelhold kører rundt med, og det gælder alt TV-udstyr, der også skal være klar, når rytterne skal afsted på næste etape af løbet.

Tour de France i tal