Chefen ringede til 5-årigs mor: Vi har en overraskelse

Foto: Privatfoto
Af Anette Solgaard
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
I samarbejde med TV2 Østjylland

Gummigede, gravkøer og venlige entreprenører har været femårige Rasmus’ største lyspunkt gennem et barskt forløb med leukæmi.

En lille, skaldet dreng med sonde og svage ben vakler ud af hoveddøren med sin mor i hånden. Moren har både brækpose og kemopiller i lommen.

Der er kun én ting, der kan motivere den hårdt pressede dreng til at komme ud af sengen, ud af huset og ud i den friske luft. Og det er maskiner. Store, seje maskiner, der kan grave huller og flytte jord.

- Han elsker maskiner. Det er det bedste, han ved. Han elsker det så meget, at han kan bruge timer og atter timer på at kigge på dem og snakke om dem. Og når han kigger på maskiner, lægger han ikke så meget mærke til smerter, fortæller Gitte Bomberg Skytte fra Hovedgård.

Hun er mor til femårige Rasmus, der for to år siden fik konstateret leukæmi. Hele familiens liv blev vendt op og ned. Og for Rasmus betød det, at hans hverdag blev fyldt med kemobehandlinger og sygehusbesøg i stedet for leg og børnehave.

Midt i alt det har 8-10 entreprenører og deres maskiner været et kæmpe lyspunkt. 

Jeg havde aldrig troet, at et entreprenørfirma skulle få så stort betydning.

Gitte Bomberg Skytte

Da Rasmus for halvandet år blev udskrevet fra Aarhus Universitetshospital, faldt det sammen med, at entreprenørfirmaet Gedved Entreprenør begyndte på et stort kloakeringsprojekt på Søndervænget i Hovedgård. Byggepladsen var lige over for Rasmus' hus.

Og hver eneste dag siden - undtaget dage brugt på Aarhus Universitetshospital - har Rasmus været ude for at kigge på maskiner og tale med entreprenører sammen med sin mor. 

Rasmus har ikke haft mod på at køre i maskinerne, men når de holder stille, kan han godt lide at sidde i dem. Foto: Foto: Privatfoto

Følger med i det daglige arbejde

I starten var Rasmus så afkræftet, at han kun kunne se på maskinerne fra stuevinduet. Senere kunne han samle kræfter nok til at gå nogle meter over til byggepladen. Nogle gange på løbecykel, nogle gange hvor hans mor bar ham hjem.

- Når vi gik op og ned ad gaden og kiggede på entreprenørarbejdet, var han så optaget af det, at han ikke på samme måde lagde mærke til, at vi gav ham kemo, som skulle rende gennem sonden og ned i maven. Senere i pilleform, siger Gitte Bomberg Skytte.

Nogle gange pakkede hun en madpakke, som de tog med ud til et hul, entreprenørerne havde gravet, for at sidde lidt og beundre hullet, snakke om maskinernes fortræffeligheder og tænke på noget andet end sygdom.  

Han har været med på byggepladsen fra dag et, og er total bidt af vores maskiner.

Henrik Kjær, ejer af Gedved Entreprenør

Vink og snak har haft kæmpe betydning

Entreprenørerne lagde hurtigt mærke til den lille, nysgerrige dreng og begyndte at snakke med ham. Vinkede fra førerhuset, når de så ham. Inviterede ham ind på byggepladsen og op i yndlingsmaskinerne.

- Jeg havde aldrig troet, at et entreprenørfirma skulle få så stor betydning.

- Men de gutter på byggepladsen har simpelthen været så søde. De kunne lige så godt have tænkt, at vi stod i vejen midt i deres travle arbejde, men det gjorde de ikke. De rummede ham. Og deres vink og snak har gjort vores hverdag tusind gange nemmere, og det er jeg enormt taknemmelig over, siger Gitte Bromberg Skytte.

Det var en meget rørende gestus.

Gitte Brombær Skytte

Gaven var et sæt arbejdstøj med virksomhedens logo i Rasmus' størrelse.

- Det var en meget rørende gestus. Det var lidt svært for Rasmus at være i al den opmærksomhed, men det er vigtigt for mig at få sagt stort tak. Han er så stolt. Tøjet ligger på natbordet, og så tager han det på, når han skal ud på byggepladsen, siger Gitte Brombær Skytte. 

Spritnyt arbejdstøj med logo. Foto: Privatfoto

'Knægten fortjener det'

Ejer af entreprenørfirmaet Henrik Kjær fortæller, at Rasmus har fyldt meget i snakken blandt entreprenørerne.

- Når man ved, at han går meget igennem, bekymrer man sig jo lidt om, hvordan det skal gå ham. Og når meget af hans dagligdag går med at holde øje med vores arbejde, får man lyst til at give ham nogle gode oplevelser, siger Henrik Kjær.

Han er også meget imponeret over Rasmus' store viden om maskiner.

- Han har været med på byggepladsen fra dag et, og er total bidt af vores maskiner. Han ved nærmest lige så meget om dem, som vi selv gør efterhånden. Og han har haft kæmpe interesse for vores virksomhed. Så knægten fortjener selvfølgelig et sæt arbejdstøj, så han rigtigt kan være superviser for os, siger Henrik Kjær. 

Henrik Kjær har sagt, at når Rasmus bliver stor nok, skal der nok være et arbejde til ham. Foto: Privatfoto

Entreprenørarbejdet i området afsluttes om et par måneder, så til den tid skal Rasmus lidt længere væk for at se på maskiner.

Men til den tid regner familien med, at Rasmus er færdigbehandlet og ude af kemobehandlingen, og håbet er, at han til den tid har en mere stærk krop og kan holde til at komme noget mere i børnehave.

Lokale ildsjæle mener at have knækket koden til at tjene penge på papiraviser

Udgivet

For godt et år siden startede journalist Jim Hoff og salgskonsulent Søren Grundet mod alle odds deres helt egen lokalavis. Planen var to årlige avisudgivelser og resten online. Nu udkommer deres avis hver uge.

Siden den 15. marts i år er Vores LokalAvis i Give udkommet på papir én gang om ugen.

Det er langt hyppigere, end de to stiftere af avisen havde drømt om, da de lancerede lokalavisen den 30. maj sidste år.

- Vi er nærmest blæst bag over af den store opbakning, der er til avisen fra både læserne, men også de lokale annoncører. Så det er gået så godt, at vi allerede i marts i år turde satse på at få en ugentlig avis på gaden også, fortæller Jim Hoff, der er avisens eneste journalist.

Ugeavisen udkommer i 5.000 eksemplarer, som fordeles hver mandag over middag til 19 forskellige pick-up steder i den gamle Give Kommune, hvor folk så kan hente den.

Vores Lokalavis i Give udkommer som papiravis en gang om ugen. Fotoarkiv.

Annoncører fordoblede annoncering

- Vi har en gruppe læsere, som meget gerne vil have nyhederne i en papiravis, selvom mange af dem også kan læses online. Og da vi spurgte vores annoncører, om det var noget, de kunne støtte, sagde de alle ja, og flere af dem har endda fordoblet deres annoncering, fortæller Jim Hoff.

Papiravisen udkommer også som E-avis, og ligger online og kan tilgås på Vores Lokalavis online side.

Desuden udkommer, der som planlagt fra begyndelsen, årligt to 'store' temaaviser, som husstandsomdeles i 21.000 eksemplarer.

Seneste udgave var på 80 sider med 103 annoncer. Ugeavisen har ifølge Jim Hoff gennemsnitligt mellem 50 og 60 annoncører.

De mener selv, at deres lokalkendskab og redaktionelle frihed kan mærkes af læserne, som kvitterer med gode læsertal. Oveni det har de lokale annoncører, der tror på de to iværksættere. Det er dét, der er deres opskrift.

Søren Grundet (tv) står for annoncesalg og Jim Hoff (tv) står for journalistikken i Vores LokalAvis. Fotoarkiv.

Alle aviser er gratis - det samme er online-avisen.

- Det har fra starten været vigtigt for os, at det skulle være gratis for folk at tilgå nyhederne i Vores LokalAvis, og det kan vi, fordi vi bakkes op af hele lokalsamfundet og de handlende, som støtter med annoncekroner.

Da Lokalavisen gik i luften for godt et år siden, var det med med planer om to årlige avisudgivelser og ellers daglige nyheder på avisens onlineplatform.

Og annoncørerne lovede, at de som minimum ville støtte avisen i to år, så der var tid til at få den løbet i gang.

Online nyheder holder ikke ferie

Ifølge Jim Hoff udkommer der mellem to og fire nyheder dagligt på Vores LokalAvis. Lidt mindre i weekenden og i ferier.

- Vi har meddelt, at vi holder fire ugers ferie, så ugeavisen udkommer først igen den 29. juli. Men selvom jeg sidder i min bil på vej på ferie, så skriver jeg stadig lidt til online-avisen, hvis der tikker nyheder ind, fortæller Jim Hoff.

Det betyder meget arbejde for den tidligere journalist ved Jydske Vestkysten og Give Ugeavis, men han vil ikke bytte for noget.

- Det giver mig så meget energi at have redaktionel frihed til at skrive om, hvad der sker i lokalsamfundet, og at folk har lyst til at læse det. Så det betyder ikke så meget, at det er skæve arbejdstider og en arbejdsuge på mere end 37 timer, siger Jim Hoff.

Tyve holder i stigende grad nallerne fra lastbilers presenninger

Foto: Jakob Schjødt-Pedersen, TV SYD
Udgivet

Udlændingekontrolafdeling Vest (UKA Vest) i Padborg og Rigspolitiet har i nogle år samarbejdet med en række europæiske lande og myndigheder om at få stoppet 'kighulstyverier fra lastbiler.

I 2023 blev der begået 10 såkaldte kighulstyverier fra lastbiler i Danmark.

Det er det laveste i mange år.

Tilbage i 2017 skete det 234 gange, at kriminelle skar huller i presenninger på lastbiler for at stjæle værdifuldt gods, når lastbilerne holdt på rastepladser for natten.

I 2018 indgik Udlændingekontrolafdeling Vest (UKA Vest) i Padborg og Rigspolitiet et samarbejde med en række europæiske lande og myndigheder om at få stoppet den form for kriminalitet.

Og det ser ud til, at indsatsen med at bremse den form for tyveri fra lastbiler fortsat holder ved.

I 2018 var antallet af kighulstyveriet faldet til under det halve med 105 sager. I 2022 blev der anmeldt 20 sager, og 10 sager i 2023.

Det viser tal, som TV SYD har fået fra Syd- og Sønderjyllands Politi.

- Vi har ikke en forklaring på den markante nedgang, som vi selvfølgelig har noteret os, og vi moniterer fortsat på udviklingen fremadrettet, siger vicepolitiinspektør Jan Rasmussen, UKA Vest, Syd- og Sønderjyllands Politi, til TV SYD.

Antal anmeldelser af kighulstyverier i Danmark

2017: 234 sager

2018: 105 sager

2019: 44 sager

2020: 86 sager

2021: 84 sager

2022: 30 sager

2023: 10 sager

2024: 6 sager (til og med 31.03.2024)

Kilde: Politiets sagsstyringssystem (Polsas)

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com