Elever fik øjne forbrændt - nu beskyldes diskotek for at pynte sig med lånte fjer

Peter Ladefoged, der er lektor og ekspert i markedsføring på Erhvervsakademi Aarhus, mistænker mobildiskoteket Firedisko for at have fabrikeret falske positive kundeanmeldelser på sin hjemmeside.
Af Kristian Jakobsen, David Essenbæk Jakobsen og Martin Littau Herlevsen
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
I samarbejde med TV2 Østjylland

Firedisko leverer blandt andet lyd og lys til store fester, men nu viser det sig, at virksomheden, ifølge eksperter, pynter sig lidt for meget med lånte fjer.

Det virkede umiddelbart som en god idé, da gymnasieelever i Horsens for nylig hyrede Hammel-virksomheden Firedisko til at stå for musik og lys til forårets gymnasiefest.

På Firediskos hjemmeside blev man mødt med anbefalinger fra glade kunder og referencer fra prominente virksomheder. Men nu bliver der sået tvivl om virksomhedens troværdighed.

TV2 Østjylland har i samarbejde med TV Syd undersøgt oplysninger fra Firediskos hjemmeside. Og det viser sig blandt andet, at de glade mennesker, som har lagt billede og navn til positiv omtale af mobildiskoteket, slet ikke findes i virkeligheden.

- Det er jo at booste sig selv med lånte fjer. Det er jo at fremstille sig selv som værende kongerne af mobildiskoteker, og det hele kører bare. Det er det, det handler om for dem, og det gør de jo så ved at få de her forskellige mennesker til at udtale sig, som de så har opfundet, siger Peter Ladefoged, der er lektor og ekspert i markedsføring på Erhvervsakademi Aarhus.

Kort om Firedisko-sagen

Noget gik helt galt til en gymnasiefest i Horsens, hvor utallige elever endte med forbrændinger i øjne og hud. Læs mere her.

Firediskos direktør, Simon Ringholm, har efterfølgende beklaget og forklaret, at hændelsen formentlig skyldtes en revne i glasset i en UV-lamp. Sikkerhedsstyrelsen er gået ind i sagen og har stillet en række spørgsmål til ledelsen hos Firedisko om den pågældende lampe.

- Vi er kun glade for, at sagen bliver taget alvorligt, og at myndighederne interesserer sig for den. Vi skal til bunds i det her, og vi vil gerne vide, hvordan vi sikrer os, at det aldrig sker igen, sagde Simon Ringholm i den forbindelse til TV2 Østjylland.

Lampen er endvidere sendt til undersøgelse hos leverandøren i USA, oplyser Firedisko.

Glad kunde dukker op i sædbank

På firedisko.dk kan man se en række rosende omtaler og anmeldelser fra meget tilfredse kunder. Afsenderne har dog kun optrådt med billede og fornavn. Blandt andet en ung kvinde ved navn Louise, som kun har rosende ord til overs for virksomheden.

"Firedisko leverede ikke kun den fedeste musik og lys til vores fest, men deres bar var også en stor succes… Det var virkelig prikken over i'et på en allerede fantastisk fest", skriver hun.

På Firediskos hjemmeside er 'Benjamin' øjensynligt en yderst tilfreds kunde, men ekspert sår tvivl om, hvorvidt 'Benjamin' egentlig findes. Foto: TV2 ØSTJYLLAND

På hjemmesiden møder man også 'Benjamin', som skriver:

"Det er ærgerligt, man ikke kan holde fest hver dag! Stod det til mig, havde jeg booket Firedisko til enhver begivenhed, hvor der var behov for lys og lyd! Jeg vender tilbage!”

En såkaldt reverse-image-search alene på billedet af 'Benjamin' giver 36 resultater. Og her viser det sig, at billedet er et modelbillede, der blandt andet også optræder på en polsk hjemmeside for varmedunke og hos en sædbank i New York.

Foto: TV2 Østjylland

- Han er om sig. Når man ser det her line-up, så virker det jo lidt som om, at det er en stock-photo-ting, som bliver brugt i alle mulige sammenhænge, vurderer markedsføringsekspert Peter Ladefoged.

TV2 Østjylland og TV Syd har undersøgt syv anbefalinger på Firediskos hjemmeside. I alle syv tilfælde var det fiktive personer, der har lagt navn og billede til anmeldelserne.

Erkender uægte billeder

Direktør i Firedisko, Simon Ringholm, erkender, at billederne, som var sat sammen med de anmeldelser, man kan læse på virksomhedens hjemmeside, ikke er ægte.

- Det eneste, der ikke findes, er deres billeder. Det er billeder, som vores internet-mand har smidt ind, for at det skulle se bedre ud. Det har jeg bedt ham om at tage ned, men anmeldelserne de findes, siger Simon Ringholm.

Det er jo klart, at det er et alvorligt problem, hvis man bruger falske anmeldelser

Mie Nancy Grouleff, jurist, Dansk Industri

Billederne er altså nu taget ned, viser en gennemgang. Men Simon Ringholm garanterer, at indholdet i anmeldelserne er ægte og oplyser, at det er et udpluk fra deres mange glade kunder. Det har han dog ikke ønsket at udlevere dokumentation for.

- Nej, jeg vil ikke grave mere ned i den her sag, for der er ikke noget at komme efter. Det er ærlig talt at spilde din og min tid, siger Simon Ringholm.

Tvivl om store samarbejder

Men kundeanmeldelserne på Firediskos hjemmeside er ikke det eneste, der springer i øjnene.

TV2 Østjylland har fået en anonymt tip og en række screenshots tilsendt sammen med en påstand om, at Firedisko skulle have brugt virksomhedslogoer fra kendte brands på deres hjemmeside under påskud af at have samarbejdet med dem og uden at have fået lov.

Det drejer sig blandt andet om Plantorama, Bilka, Bestseller og DHL, hvis logoer tidligere var at finde på Firediskos hjemmeside, men i dag er pillet af.

Udover at have snydt med brugeranmeldelserne på hjemmesiden, så har Firedisko også benyttet sig af logoer fra andre firmaer uden at have en aftale herom. Foto: TV2 ØSTJYLLAND

I en rundspørge til 12 af virksomheder, hvoraf 11 har svaret, svarer ni, at de ikke har haft et direkte samarbejde med Firedisko, og at de ikke var klar over, at deres logo blev brugt på mobildiskotekets hjemmeside.

- Vi har ikke haft et samarbejde med Firedisko, og da jeg blev bekendt med, at vores logo figurerede på deres hjemmeside, bad jeg dem om at få det fjernet, lyder det blandt andet fra Sisse Porse Norlyk, der er strategisk projektleder hos Plantorama.

Jurist: Det er et alvorligt problem

Brug af virksomheders logoer kan være problematisk på flere måder, vurderer jurist ved Dansk Industri Mie Nancy Grouleff, der dog understreger, at hun udtaler sig generelt.

- Varemærkeloven slår klart fast, at den virksomhed, som ejer et logo, er den virksomhed alene, der har retten til at bruge det. Hvis virksomheden gerne vil tillade, at andre skal bruge det, skal man indgå en aftale ved virksomheden. Markedsføringsloven forbyder blandt andet, at man vildleder forbrugerne ved for eksempel at udgive sig for, at have et samarbejde, man ikke har, siger hun.

Det er ingen sag, det er bare for at finde snavs

Simon Ringholm, direktør, Firedisko

Helt skidt er det, hvis en virksomhed oven i købet bruger kundeanmeldelser, som ikke er helt ægte. Det kan sætte forbrugerne i en svær situation, forklarer hun.

- Det er jo klart, at det er et alvorligt problem, hvis man bruger falske anmeldelser, da det kan få forbrugeren til at foretage et køb, de ellers ikke ville have gjort, siger Mie Nancy Grouleff.

Nægter at fremvise dokumentation

TV2 Østjylland har forelagt kritikken for Firediskos direktør, Simon Ringholm. Han oplyser, at virksomhedernes logoer er blevet fjernet fra hjemmesiden.

Men han gør det klart, at Firedisko har været hos de pågældende virksomheder.

- Da vi blev gjort opmærksom på det her, tog vi det hele ned, for at der ikke skulle være nogen tvivl. Men vi kan redegøre for, at vi har været hos alle virksomhederne, som har været på hjemmesiden, siger Simon Ringholm.

Simon Ringholm ønsker ikke at fremvise den dokumentation, han hævder at have for Firediskos samarbejdspartnere og gode anmeldelser. Foto: TV2 ØSTJYLLAND

Den dokumentation vil direktøren dog ikke vise TV2 Østjylland.

- Nej, det er der ingen grund til. Det er ingen sag, det er bare for at finde snavs, siger han.

Firedisko har altså, ifølge direktøren, haft med virksomhederne at gøre.

At virksomhederne ikke kan genkende, at der har været et direkte samarbejde, kan, ifølge Simon Ringholm, simpelt forklares med, at virksomhederne kan have benyttet sig af en underleverandør til festerne og derfor ikke nødvendigvis ved, at Firedisko har været en del af det. Eller at virksomhederne har benyttet sig af en af hans andre virksomheder, som også beskæftiger sig med afvikling af events.

Men han gentager, at logoerne blev pillet af hjemmesiden med det samme, da det stod klart, at der ikke var grundlag for at have det liggende.

- Jeg har simpelthen ikke mere at tilføje til denne sag, siger han.

Simon Ringholm henviser også til Firediskos Facebook-side, hvor man, ifølge ham, kan se billeder af mange af de fester, de som mobildiskotek har været involveret i.

Fastlåst forhandling tvang partier udenom borgmester

Forligspartierne stod klar klokken 16 fredag for at fortælle om deres plan for velfærden i Fredericia Kommune. Foto: Martin Littau Herlevsen, TV SYD
Udgivet

Partierne i Fredericias byråd fortalte fredag eftermiddag på et pressemøde, hvorfor de har valgt at indgå et budgetforlig udenom byens borgmester.

Helt unikt, en fantastisk oplevelse og begyndelsen på en ny æra. Sådan beskriver forligspartierne forhandlingerne om deres fornyligt indgået budgetforlig.

Tidligere fredag kunne TV SYD fortælle, at borgmester i Fredericia Kommune, Christian Bro, ikke lander sit første budget på posten, da de øvrige partier i byrådet gik sammen om et budgetforlig udenom socialdemokratiet. Forliget er gældende frem til 2027.

På et pressemøde fredag klokken 16 var forligspartier i byrådet klar til at fortælle, hvorfor de har valgt at holde deres socialdemokratiske borgmester udenfor.

Et budgetforlig udenom borgmesteren. Hvorfor det?

- Vi blev præsenteret for en færdig skitse. Når man ikke føler sig lyttet til, må man afsøge andre veje. Jeg sad med følelsen af, at det her bliver en kommune, jeg ikke ønsker at bo i, lyder det fra Cecilie Roed Schultz, der er gruppeformand for enhedslisten og fortsætter:

- Det var et historisk slemt nedskæringsbudget i en fastlåst forhandlingssituation.

Punkter fra budgetforliget

Budgetforliget er aftalt mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, DF, SF, Enhedslisten og løsgængeren Karsten Byrgesen.

Her er nogle af punkter i budgetforliget:

  • Gratis bybusser til alle.

  • Sænke klasseloftet til 24 elever i Folkeskolen

  • Fjernet besparelser på dagintuitionerne, så minimumsnormeringerne beholdes

  • Støjhandleplan - Første projekt er der afsat penge til

  • 10 millioner kroner til klimasikring

  • Ansigtsløft til busserne Romeo og Julie

  • Føniksklasserne videreføres

Og den følelse kunne gruppeformanden for SF Connie Maybrith Jørgensen godt nikke genkendende til.

- Vi har ikke oplevet, at der har været en interesse i at møde os på de områder, som var vigtige for os. Vi er gået derhen, hvor vores mandater kunne få mest muligt indflydelse.

En pludselig mulighed

- Vi stod overfor muligheden for enten at samle en kreds udenfor Socialdemokratiet eller lave vores eget budgetforslag, fortæller Cecilie Roed Schultz (E) om begyndelsen på forhandlingerne.

Forhandlingsmødet mellem forligspartierne var ikke planlagt og opstod ifølge Susanne Eilersen, der er gruppeformand i Dansk Folkeparti, ganske pludseligt.

- Der opstod en mulighed i går og så greb vi den. Det er utroligt overraskende. Alle er gået ind med et åbent sind og accepteret, at vi er forskellige partier med forskellige ideologer. Vi har givet plads til hinanden, så alle kunne se sig selv ind i det, forklarer hun.

Også Peder Wittendorff Tind, der er politisk ordfører for Venstre i byrådet, oplevede at forligspartierne ville hen mod det samme resultat.

- Vi oplevede, at vi i forhandlingsforløbet ville en anden vej, og det var der også andre partier der oplevede, så det skabte rammerne for det her forlig, siger han.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få dagens vigtigste nyheder direkte i din indbakke

2/2

Nu skal vi blot bruge dit navn og dit samtykke

Stage 3

Fingrene nede i sparegrisen

- Tiden er kommet til at gøre op med det paradigme, at vi altid skærer indtil benet på ældre-, skole- og børneområdet. De har stået for skud i rigtig mange år, lyder det fra Tommy Rachlitz Nielsen, der er gruppeformand for Det Konservative Folkeparti.

Og så kommer det klassiske spørgsmål: Men hvor skal pengene så komme fra? Det havde forligspartierne et svar på.

- Vi har fingrene nede i sparegrisen, men kravet til os selv er, at vi altid har 150 millioner i kassebeholdningen. Vi skal ikke være en bank, som holder på pengene, når Fredericia kan bruge det på velfærden, lyder det fra Karsten Byrgesen, der i øjeblikket er løsgænger i byrådet.

- Vi vil gerne have vores penge ud at gå hos borgerne i stedet for at have dem liggende på kistebunden, og det var en af tingene, som Socialdemokratiet ikke var interesseret i at kigge på, forklarer Connie Maybrith Jørgensen (SF)

Men det er stadig sparetider, så alt er ikke kun liv og glade dage.

- Vi vidste godt, at man ikke kunne få alt, man ønsker sig. Jeg er tilfreds, men det er også et sparebudget, fortæller Susanne Eilersen (DF).

Må borgmesteren være med?

Budgetforliget er indgået udenom borgmester, men det skal stadig stemmes igennem i byrådet, før det er helt aktuelt.

- Vi må se, hvad socialdemokratiet gør. Hvis de stemmer for, så er det deres valg. Det her er forliget, og det er som det er, siger Peder Wittendorff Tind (V).

Venstremanden har et råd med på vejen.

- Lad os nu være konstruktive. Fredericianerne gider ikke drama, afslutter han

Undervisning stod på genbrugstøj og plantebaseret mad

Elevernes dag sluttede af med en plantebaseret frokost. Foto: Jakob Schjødt-Pedersen
Udgivet

Fredag var det Gymnasiernes Nationale Klimahandledag, hvor der var fokus på tøjforbrug. Det satte tankerne i gang hos eleverne på Alssundgymnasiet i Sønderborg.

Symaskiner og aflagt tøj var fundet frem i et klasseværelse på Alssundgymnasiet i Sønderborg.

Fredagen stod nemlig i klimaets tegn, da det var Gymnasiernes Nationale Klimahandledag, hvor der med forskellige workshops var fokus på klimaproblemerne.

- Det er et vigtigt emne. Jeg synes aldrig, at man kan gøre nok, siger Mikkel Christensen, der er gymnasieelev.

Det aflagte tøj blev syet om til nye bukser, toppe, skjorter og bluser. Foto: Mikkel Christensen, AGS

Eleverne på Alssundgymnasiet havde i en af workshopsene to timer til at designe og sy nyt tøj, for at vise, at deres aflagte tøj kan genbruges.

- Man finder ud af, hvor mange ting man kan lave med sit tøj, fortæller gymnasieeleven Anne Marie Eriksen.

Hver dansker køber i gennemsnit 10,9 kilo tøj om året, hvilket svarer til over 60.000 ton her i landet. Tal som Klimahandledagen vil gøre de unge opmærksomme på.

- Det handler om, hvad man selv kan være med til at gøre. Og hvad er det, der måske kræves lidt mere af i fremtiden, når eleverne skal være med til at finde på de gode løsninger, siger Malene Samsø Nielsen, der er konstitueret rektor på Alssundgymnasiet.

Malene Samsø Nielsen er konstitueret rektor på Alssundgymnasiet. Foto: Jakob Schjødt-Pedersen, TV SYD

Symaskinerne og det aflagte tøj har allerede sat tankerne i gang.

- Det er meget fint, at man lærer, hvad man ellers kan bruge sit tøj til. Så man ikke bare går ud og køber nyt og nyt, men også begynder at tænke nogle andre baner, siger Mikkel Christensen.

Dagen sluttede af med frokost fra en plante-basseret madvogn som gymnasiet havde vundet i forbindelse med Gymnasiernes Nationale Klimahandledag.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com