19-årig ledte efter sin mobil – det endte med at koste Jesper Bagger alt

Det er to år siden, at reglerne for brug af håndholdt udstyr blev skærpet, så det både giver bøde straf og et klip. Det har dog ikke ændret noget.

En smuk sommeraften i 2014 var Jesper Bagger fra Kolding på vej hjem fra arbejde på sin motorcykel.

Han kører ind i et skarpt sving, da en rød personbil pludselig trækker over i hans vognbane.

I bilen sidder en 19-årig mand. Han har netop modtaget en sms på sin telefon, der ligger på passagersædet ved siden af. I det, han griber efter den, falder den på gulvet, og i det, der skal vise sig at være få skæbnesvangre sekunder, strækker han sig ned efter den.

Kollisionen er uundgåelig, og den 35-årige familiefar smadrer frontalt ind i bilen. Han bliver først kastet ind i forruden og fortsætter flere meter op i luften, før han lander på hovedet næsten 20 meter fra bilen.

Jesper Bagger er livløs.

Jesper Bagger ramte frontalt ind i bilen, hvor den 19-årige samlede sin telefon op fra gulvet.
Jesper Bagger ramte frontalt ind i bilen, hvor den 19-årige samlede sin telefon op fra gulvet.
Foto: Foto: Sydøstjyllands Politi

Skærpelse af straf har ingen effekt

I september 2019 blev reglerne for brug af håndholdt udstyr under kørsel skærpet, så forseelsen ud over en bøde på 1500 kroner nu også giver et klip i kortet.

Men det tyder ikke på, at skærpelsen har haft en effekt på danskernes bilvaner. Nærmest tværtimod.

Sigtelser for brug af håndholdt udstyr under kørsel

Tal fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter viser nemlig, at de alene i år har sigtet 18.044 bilister for brug af håndholdt udstyr under kørsel. Det er mere end 500 om ugen, og hvis det fortsætter, så bliver det samlede antal for året endnu højere end sidste år.

Før og efter strafskærpelsen

Det kan være fatalt, hvis man vælger at kigge bare få sekunder på sin telefon. Ifølge Vejdirektoratet er uopmærksomhed i trafikken årsag til mere end hvert andet trafikdrab i Danmark.

Kigger du væk i bare fire sekunder på en motorvej, så har du bevæget dig 122 meter uden øjne på vejen.

Overlevede, men mistede livet

Jesper Bagger har ingen erindring, fra han så den røde bil til to dage senere, hvor han lå i en hospitalsseng. Efter ulykken var han død i flere minutter, før føreren af bilen gav livreddende første hjælp.

Han havde brækket ryggen fem steder. Revet nerver og muskler over i muskelkorsettet. Senerne ved hans ene knæskal blev revet over. Det samme gjorde de ved det ene håndled, hvor også knoglerne blev knust. Derudover brækkede han fem ribben og punkterede en lunge.

- Jeg har svære kroniske smerter hver eneste dag. Det er særligt ryggen, der giver mig udfordringer, og det er i en sådan grad, at jeg ikke kan arbejde længere og må sidde op og sove, fordi der er for mange smerter til at ligge udstrakt, siger den nu 42-årige Jesper Bagger til TV 2.

Jesper Bagger blev slynget flere meter op i luften og landede langt bag bilen, hvor han var død i flere minutter.
Jesper Bagger blev slynget flere meter op i luften og landede langt bag bilen, hvor han var død i flere minutter.
Foto: Foto: Sydøstjyllands Politi

Tidligere i år anerkendte kommunen, at det ikke nyttede at sende ham i flexjob længere og tilkendte ham førtidspension. Det værste var dog ikke de fysiske skader, men de uhelbredelige skader på frontallappen.

- Jeg har fået flere diagnoser som følge af skaderne til hovedet. De tæller blandt andet PTSD, angst og personlighedsændringer, siger Jesper Bagger.

Han er ikke længere gift, og hans børn, der bor hos moren, ser han langtfra så meget, som han gerne vil. Og det forstår han faktisk godt.

- Det er utroligt svært at omgås en, der har PTSD, og mine familie er til tider hårdt spændt for. Samtidig har jeg social angst, og jeg har kun en enkelt kammerat i Nordsjælland tilbage, som jeg ser et par gange om året. Jeg er ikke god til konfrontationer, så nu holder jeg mig bare helt fra dem.

Næsten hver tredje ung bruger telefonen

Det er særligt de yngre bilister, som har svært ved at lade mobiltelefonen ligge, når de kører bil.

 Ifølge undersøgelse foretaget af Wilke for Rådet for Sikkertrafik i 2021 gælder det for de 17-24-årige, at 28 procent enten ”meget ofte”, ”ofte” eller ”en gang imellem” bruger deres håndholdte telefon under kørsel. For de 25-34-årige er det hver fjerde.

Bekymrende, at der ikke sker noget

Det tyder ikke på, at truslen om et klip i kortet har haft en effekt, og selvom det primært er de yngre borgere, der gør sig skyldige i forseelsen, så sker det i alle aldersgruppe.

Ifølge Jesper Bagger, så er det noget alle gør sig skyldige i – også ham selv.

- Det kan godt være, at nogen siger, at de aldrig bruger telefon, men så snakker de med folk på bagsædet. Det sker for alle familier, siger han.

Men at tallene ikke er blevet bedre selv efter en lovskærpelse, det bekymrer ham, for det er i bogstavelig forstand livsvigtigt, at der bliver gjort noget ved problemet.

- Man er nødt til at være opmærksom på, at man kører rundt i noget tonstungt. Det er forfærdeligt, hvis der er én, som mister livet, fordi man absolut skulle læse en sms, men man kan også mistet livet, selv hvis man ikke dør, siger Jesper Bagger.