Absurd: Ringede for at anmelde brand på Svinkløv: - Alarmcentralen skældte mig ud

Da en kvinde som den første slog alarm om branden på Svinkløv Badehotel, fik hun skæld ud for ikke at kunne den præcise adresse.

Det udviklede sig til en besynderlig samtale, da Trine Nielsen fra Horsens som den første slog alarm til 112 midt om natten 26. september om branden på Svinkløv Badehotel i Nordjylland.

Opkaldet er nu blevet en sag for Den Uafhængig Politiklagemyndighed. Ikke fordi hun har klaget, men fordi Østjyllands Politi, der leder vagtcentralen, har forelagt opkaldet for klagemyndigheden. Det sker efter en anmodning om aktindsigt i alarmopkaldet fra DR P4 Nordjylland.

Politiklagemyndigheden har derefter selv valgt at tage sagen op, fortæller direktør Kirsten Dyrman.

- Vi synes, der kan være anledning til at undersøge den pågældende politimands adfærd overfor den borger der ringer. Det kan vi gøre i sager, hvor vi synes, at der er en vis alvor, og at der kan være en grund til, at vi udtaler os om det, siger Kirsten Dyrman til DR P4 Nordjylland.

Politi tager selv sagen op

Trine Nielsens alarmopkald tog 3 minutter og 15 sekunder. Tre gange så lang tid, som da forpagter Louise Toft-Hansen minuttet senere slog alarm om samme brand.

Trine Nielsen har lagt sagen bag sig, men er fortsat forundret over forløbet af samtalen med med alarmcentralen,

- Han blev flere gange irriteret over, at jeg ikke kunne give den præcise adresse på hotellet. Jeg oplevede, at jeg fik skæld ud. Simpelthen, siger Trine Nielsen, der bor i Horsens og ikke er lokalkendt i området, hvor Svinklev Badehotel lå.

Selv om hun ikke selv har valgt at klage har hun det fint med, at Politiklagemyndigheden selv har valgt at behandle det som en klagesag

- Jeg synes det er fint, at de vil kigge efter om deres håndtering af opkaldet har været ok eller ej, siger hun.

Trine Nielsen ringede til alarmcentralen 112 Vest den 26. september 2016 kl. 00.46, og hendes opkald varede 3 minutter og 13 sekunder. Du kan se hele samtalen her (grafik TV2.dk):