Borgmestre dropper Facebook: Kan ikke se mig selv skrive, at nu er hestene fodret

​I Syd- og Sønderjylland fravælger halvdelen af borgmestre og spidskandidater sociale medier i valgkampen.

Når kampen om vælgernes gunst skal vindes, tyer flere kandidater til de sociale medier.

Mange bruger både Facebook og Twitter til at profilere sig selv og sine synspunkter i håb om, at deres navn vil ende med at stå ud for det kryds, som vælgerne sætter ved kommunalvalget den 21. november.

Men hos 11 syd- og sønderjyske borgmestre og spidskandidater er tendensen en anden, viser en kortlægning foretaget af Jydske Vestkysten. Halvdelen fravælger nemlig sociale medier i valgkampen.

- Folk går ofte til yderlighederne på Facebook. Der er jeg mere til personlig, direkte kontakt, siger Tønders borgmester Henrik Frandsen (V) til avisen.

På hans Facebook-profil står der tydeligt: "Denne profil fører jeg som privatperson, ikke som borgmester."

Også på rådhuset i Vejen prioriterer man valgkampskræfterne et andet sted end på tasterne.

- Jeg er mere komfortabel på de traditionelle platforme. Hvis jeg skulle gøre som mine yngre kolleger, så skulle jeg skrive, at ”nu har jeg været ude og fodre hestene eller hente min i søn i lufthavnen,” og jeg kan ikke se mig selv i det billede, siger Venstre-borgmester Egon Fræhr til Jydske Vestkysten.

Næsten alle kæmper på sociale medier

Mens halvdelen af de adspurgte borgmestre og spidskandidater i det sønderjyske fravælger sociale medier, mener den anden halvdel i Jydske Vestkystens kortlægning, at netop medier som Facebook kan være afgørende i kampen om at kapre vælgere.

På landsplan er det langt hovedparten af kandidaterne, som benytter sociale medier i valgkampen.

Kun fire procent af kommunalpolitikerne vil slet ikke bruge Facebook under valgkampen, viser en undersøgelse fra Kommunernes Landsforening.

Klogt, lyder det fra en ekspert.

- Du skal have en Facebook-side i dag som lokalpolitiker. Der er ikke noget at rafle om. For det er på Facebook, danskerne er. Der er ikke andre medier, hvor du kan nå så mange mennesker som på Facebook, siger Steffen Kjærulff, der er Social Media Specialist på reklamebureauet Nørgård Mikkelsen, til TV 2.

I dag har over 3.500.000 danskere aktive profiler på Facebook.