Vognmænd kalder ny overenskomst "ekstrem"

Finanssektoren, detailhandlen og industrien har også indgået overenskomstaftaler - få overblikket herunder.

Dansk Industri og 3F Transport er torsdag morgen blevet enige om en ny overenskomst.

Torsdag er aftalen blevet præsenteret på et pressemøde i Industriens Hus.

Af denne fremgår det, at normaltimelønnen stiger med 6 kroner per 1. marts i år og med 5,75 kroner per 1. marts 2024.

quote

Det er en ekstrem høj stigning

Viggo Esig Andersen, ejer af Esig Transport

Øvrige genebetalinger stiger med 4,5 procent i 2023 og 3,5 procent i 2024, og betalingssatserne til elever og lærlinge forhøjes med 4,5 procent i 2023 og 3,5 procent i 2024.

Desuden hæves den såkaldte fritvalgskonto med 2 procent – fra 7 til 9 procent – per 1. marts 2024.

Det betyder, at den enkelte chauffør får større frihed og selv kan bestemme, om pengene fra fritvalgskontoen enten skal gå til ekstra løn, mere ferie eller højere pension.

Endelig skal arbejdsgiverne indbetale 2 procent mere i pension af den nuværende pensionsindbetaling. Denne går fra 8 til 10 procent per 1. juni 2023. Medarbejdernes bidrag til pensionen bliver samtidig sat ned fra 4 til 2 procent.

- Med til at holde inflationen kørende

Transportvirksomheden ESIG Transport i Brørup har 30 primært danske chauffører. Her er ejer Viggo Esig Andersen ikke begejstret for den nye overenskomst.

- Det er voldsomt, og det er en ekstrem høj stigning. Jeg forstår godt, at der er chauffører, der virkelig har brug for pengene. Men vi vil også gerne holde inflationen nede. Der havde vi nok håbet, at det var lidt mere moderat, for det her er jo med til at holde inflationen kørende, siger Viggo Esig Andersen.

For tre år siden havde han 100 medarbejdere. Men med coronavirus og senere krigen i Ukraine har der været mangel på chauffører. Så han har måttet skære ned til 30 medarbejdere.

Og med lønstigningerne er der kun ét sted at sende regningen hen.

- Vi er kun et lille mellemled, og den prisstigning, vi får nu, kan vi ikke selv dække. Så den sender vi videre til de store drenge, som vi kører for, for vi skal tjene det samme, siger han.

- Det er en voldsom stigning

Hos DKI Logistics i Horsens er der heller ikke som udgangspunkt begejstring over den nye overenskomst fra ledelsens side.

- Den ligger til den tunge side. Det positive er, at der nu er en overenskomst, så der kan komme arbejdsro. Men det er en voldsom stigning. Vi skal arbejde smartere, siger administrerende direktør, René Møller Klausen.

Virksomheden bruger en høj grad af automatisering i håndteringen af gods. Og det kan også blive løsningen på de højere omkostninger til lønninger.

- Vi har lavet prisstigninger til vores kunder ved årsskiftet, og det bliver svært at sende regningen videre til vores kunder (igen, red,.). De har det hårdt i forvejen, så vi bliver nødt til at tage en del af det her internt.

Han kan endnu ikke sige, om det vil føre til fyringer af medarbejdere.

Flere aftaler er landet

De seneste dage er der indgået flere overenskomster på en række områder.

Få overblikket her over de indgående overenskomster her:

Finanssektorens aftale

Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet er blevet enige om en ny overenskomst for 41.000 finansansatte.

Aftalen løber i to år frem til marts 2025.

Den byder på lønstigninger på 4,5 procent i 2023 og 3,7 procent i 2024.

Barselsperioden for fædre og medmødre udvides med ti uger til i alt 26 uger med fuld løn og pension. Dermed ligestilles barslen mellem forældre i sektoren.

Detailhandlens aftale

Dansk Erhverv og HK Handel har indgået et forlig om en toårig overenskomst, der kommer til at gælde for cirka 150.000 ansatte.

Parterne er blevet enige om at øge mindstelønnen med et beløb, der svarer til 721 kroner ekstra om måneden. Stigningen skal ske en gang årligt i overenskomstperioden.

Den såkaldte fritvalgskonto løftes med to procent.

Arbejdsgiverne skal indbetale yderligere to procent til ansattes pensionsopsparing. Det betyder, at der skal indbetales ti procent i stedet for otte.

Industriens aftale

Dansk Industri og CO-industri blev i februar enige om nye overenskomster for cirka 230.000 private på industriens område.

Mindstelønnen stiger med ni kroner i timen.

Arbejdsgiverne skal indbetale to procent mere til pensionen, mens lønmodtagerne skal betale to procent mindre.

Fritvalgskontoen stiger fra syv til ni procent næste år.

Barsel med løn bliver forlænget med fire uger til samlet 36 ugers orlov med løn efter fødselstidspunktet.