Ivrig Rema-chef får nettet til at juble: Fortjener han en Oscar?

Souschefen hos Rema 1000 i Børkop er gået viral med sine reklamevideoer. Se videoen her.

Egentlig startede det som en lille lokal reklamesatsning, men mandag kunne souschef i Rema 1000 i Børkop, Michael Simonsen, pludselig se, at hans videoer var gået viralt over hele Danmark.

I videoerne guider Michael Simonsen med stor entusiasme til ugens bedste tilbud hele vejen rundt i butikken, og den seneste video er på under 24 timer blevet set en kvart million gange.

- Det er jo helt vildt. Vi er utrolig glade for folks reaktioner. Det er meget positivt, siger Michael Simonsen til TV 2 mandag formiddag.

For ca. et halvt år siden begyndte butikken at spekulere over, hvad der skulle gøres for at øge omsætningen i forhold til at færre og færre mennesker læser reklamer. Derfor oprettede butikken en Facebookprofil, og for at sætte lidt ekstra krydderi på reklamerne, skulle en butikansat så præsentere varerne i en video, som blev optaget på en medarbejders iPhone.

- Jeg var den eneste, der turde stille mig foran kameraet. Så gik vi i gang, og det har kørt lige siden, siger Michael Simonsen, som aldrig bruger tid på at forberede sig, inden han går på skærmen, modsat de skuespillere der i nat blev hædret ved årets store Oscar-fest. 

- Jeg tænker ikke så meget over det. Jeg går lige to minutter rundt for mig selv og sunder mig og så kører vi. Og så finder jeg på noget hen af vejen.

Flere har bemærket, at Michael Simonsen har en vis lighed med Lars Larsen fra Jysk. Men det er helt tilfældigt, forsikrer Michael Simonsen. 

- Det er nok på grund af min stemme. Men den kan jeg jo ikke lave om på. Næ, jeg finder bare på det hele fra gang til gang, siger han.

Og Michael Simonsens videooptrædender har også givet udslag i salget. Rema 1000 i Børkop kan mærke, at omsætningen i butikken er steget betydeligt, siden souschefen kom i rampelyset. 

Selv har 45-årige Michael Simonsen efterhånden arbejdet i Rema 1000 i 11 år. Og han elsker sit arbejde, forsikrer han. 

- Hver dag er spændende. Vi vil gerne være Danmarks bedste Rema 1000. Og vi kan lave videoerne, fordi vi er så mange dygtige folk. Vi er stolte af, at videoerne er nået ud til så mange. Det viser, det er den rigtige vej, vi har valgt.

Og der er ingen tvivl om, at reklamen virker. Det siger Sune Bang, administerende direktør i kommunikationsbureauet København. 

- Her har du en fuldstændig upoleret performance. Det er bare en mand, der slet ikke forholder sig til, hvordan han fremstår. Han fortæller, at det er billigt. Du får rent besked og det kører bare derudad. What you see is what you get, siger han.

- Det er en levendegjort avis tilført begejstring. Og så elsker jeg, at han er så detailorienteret, at han samtidig ikke kan lade vær med at rette på fisken, når han nu er der. 

Ifølge Sune Bang vinder det ærlige og oprigtige look mere og mere frem i reklamebranchen, fremfor de polerede, indstuderede og medietrænede glansbilleder.

- Det kan godt være, nogen griner af det og synes, det er plat eller amatøragtigt. Men det passer til målgruppen, hvor det handler om tilbud og prisgaranti. Michael Simonsen er den mand, vi gerne vil møde i en lille flække. Han er menneskelig og snakker om gode tilbud - for det er det, han lever for. Han er næsten som en figur, reklamefolk kunne have opfundet. 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her, eller ændre din browsers indstillinger.