Kæmpe konkurs i USA vil ramme Lego hårdt

Legetøjskoncernen Toys "R" Us er under konkursbehandling i USA. Det får salget til at styrtdykke for Mattel, og det er også et problem for Lego.

Efter flere år med voldsom fremgang for Lego og ejerne i landets suverænt rigeste familie, Kirk Kristiansen, blæser der nu voldsomme vinde den anden vej.

Kilden til problemerne skal findes i USA, det vigtigste marked for Lego.

Senest er Toys "R" Us havnet i så alvorlige problemer, at selskabet er i konkursbehandling, og det rammer salget hos producenterne hårdt.

Mattel, der laver barbie-dukkerne, bliver i disse dage slagtet på børsen på grund af et fald i salget på hele 22 procent i årets tredje kvartal.

En brutal tilbagegang, der i høj grad kan tilskrives derouten hos Toys "R" Us, der også er en meget vigtig salgskanal for Lego.

Fra ondt til værre

Udsigterne for året som helhed er triste for Lego, vurderer erhvervskommentator Henrik Ørholst.

- Alt tyder på, at 2017 bliver et endnu dårligere end sidste år, siger han til TV 2.

quote

Alt tyder på, at 2017 bliver et endnu dårligere end sidste år

Henrik Ørholst, Erhvervskommentator, TV2

2016 var et dårligt år for selskabet fra Billund. Der blev stadig tjent mange milliarder, men væksten var meget lav i forhold til tidligere.

I august blev det skuffende årsregnskab fuldt op af et halvårsregnskab for 2017, og nu var væksten pludselig negativ. Salget var faldet med 5 procent og en kæmpe fyringsrunde blev annonceret.

Stor konkurs

Siden dengang er stemningen kun forværret på det vigtige marked i USA, hvor den største legetøjskæde Toys "R" Us er på vej ud.

Der er 564 Toys "R" Us-butikker i USA, hvor kunderne ikke længere kan finde Lego. Hvor bekymrende er det?

- Det her er meget problematisk for Lego, både på den korte og lange bane, siger Henrik Ørholst.

- De er under pres på det amerikanske marked. Dollaren er faldet gennem 2017, og det betyder at omsætningen falder. Samtidig er deres store kunde Toys R’ Us på gravens rand.

I krammet på Amazon

Ifølge erhvervskommentatoren haster det med at finde nye salgskanaler, når Toys "R" Us er på vej ud flere af de storcentre i USA, hvor selskabet har forretninger, har problemer.

En oplagt vej er at sætte damp under onlinesalget. Her er kæmpen Amazon en storkunde, men størrelsen af selskabet er et problem.

Amazon står i dag dag for halvdelen af det samlede onlinesalg i USA, og pilen peger op.

- Problemet er, at når Amazon fylder så meget, så er det dem, der dikterer betingelserne. Magten ligger hos dem og ikke hos Lego i den her sammenhæng. Derfor er det en svær strategisk situation, som Lego befinder sig i, siger Henrik Ørholst.

Handler også om held

Dygtighed og hårdt arbejde spiller en nøglerolle for succes i branchen for legetøj, men det gør held og timing også, siger Henrik Ørholst med henvisning til koncernens satsning på film.

- Mange af de store sejre Lego har haft den seneste tid, har også været lidt held. Vi så da Jørgen Vig (tidl. topchef, nu formand, red.) dansede med Lego-filmens tema. Det var fordi, at de havde ramt plet, siger han.

Hos Lego er pressechef Roar Rude Trangbæk fåmælt om situationen i USA.

- Vi følger udviklingen og er i god dialog med vores partnere om, hvordan vi sikrer den mest optimale løsning for alle parter, siger han til TV 2.