Rift om troldmænd og stjernekrigere: Legos salg stiger eksplosivt med 46 procent

Lego har solgt for 23 milliarder i første halvdel af 2021. Det er en fremgang på 46 procent, viser regnskab.

Årets første seks måneder har budt på en fremgang i salget for Lego, der sælger sine kendte klodser i store dele af verden.

Her er salget steget med 46 procent til 23 milliarder kroner. Det oplyser Lego i en pressemeddelelse.

Et par store titler har bidraget til væksten. Blandt de temaer, der har solgt bedst, er troldmandsuniverset fra Harry Potter samt Star Wars.

Færre coronarestriktioner medårsag til vækst

Topchef Niels B. Christiansen erklærer sig meget tilfreds med Legos fremskridt, som blandt andet skyldes, at der har været færre coronarestriktioner.

Det har betydet, at fabrikkerne har kunnet producere uden forstyrrelser, og at de fleste af legetøjsproducentens butikker igen er åbne.

- Samtidig så vi tydeligt fordelene ved vores investeringer over flere år i e-handel, produktinnovation og en robust, global forsyningskæde, siger han i meddelelsen.

Her er virksomheden bag legoklodsen

  • Lego er et privatejet selskab med hovedkontor i Billund, men Lego har afdelinger over hele verden, og der sælges produkter i mere end 140 lande.
  • Selskabet ejes stadig af familien Kirk Kristiansen, som grundlagde det i 1932. Familien er blandt landets rigeste.
  • Lego startede med at lave snedkerarbejde som trapper, skamler og strygebrætter.
  • Lego begyndte kort efter også at lave trælegetøj.
  • Lego begyndte i 1949 at lave klodser, der kunne sættes sammen.
  • Legoklodsen, som den kendes i dag, blev lanceret i 1958.
  • Virksomheden beskæftiger sig med udvikling af børns kreativitet gennem leg og læring. Navnet Lego er en sammentrækning af ordene "leg godt".
  • Med udgangspunkt i den karakteristiske legoklods sælger virksomheden legetøj, oplevelser og undervisningsmateriale til børn over hele verden.
  • Virksomhedens administrerende direktør er Niels B. Christiansen. Han har tidligere været administrerende direktør i Danfoss med hovedsæde i Nordborg, der er kendt for sine termostater. Han startede i jobbet i 2017.

Kilde: Lego.

Online-salg stedet med 50 procent

Salget online er steget med 50 procent, når der sammenlignes med de samme seks måneder sidste år.

Der er i halvåret investeret i et nyt butiksformat og en digital transformation af virksomheden. Driftsresultatet er dog mere end fordoblet.

Det er kort sagt de penge, der er tilbage fra salget, når udgifterne til varer, administration, løn og ned- og afskrivninger er trukket fra.

Her har stigende priser på fragt og råvarer påvirket resultatet, oplyser Lego. Det er dog stadig mere end fordoblet til otte milliarder kroner.

Forventer efterspørgsel vil fortsætte

Topchef Niels B. Christiansen forventer, at den store efterspørgsel efter Lego-produkterne fortsætter i anden halvdel af 2021.

- Når forbrugerne på længere sigt vender tilbage til de samme forbrugsmønstre som før pandemien, forventer vi dog, at væksten i toplinjen (omsætningen, red.) stabiliseres til et mere bæredygtigt niveau.

- Kombinationen af dette og vores planer om at fremskynde investeringer i virksomhedens fremtid gør, at vi forventer en mere normaliseret overskudsgrad fremadrettet, siger han i meddelelsen.

Efter skat gav årets første seks måneder Lego et overskud på 6,3 milliarder kroner. Det er 140 procent højere end sidste år.

Lego er den største legetøjsproducent i verden

Lego er den største producent af lejetøj i verden og tjener langt flere penge end de nærmeste konkurrenter.

Lego er ejet af familien Kirk Kristiansen, der grundlagde firmaet i Billund - de nærmeste konkurrenter er de to børsnoterede virksomheder Hasbro og Mattel.

Sammenligner man Legos regnskabstal med disse, fremstår det om muligt endnu mere tydeligt, hvor godt et halvår det danske selskab har haft.

Mattel har således omsat for cirka 12 milliarder kroner på årets første seks måneder, mens tallet for Hasbro lander på knap 14,3 milliarder.

Dermed er Legos omsætning på 23 milliarder kun en smule under det samlede Hasbros og Mattels samlede salg.

Resultatet skal ses i lyset af, at både Mattel og Hasbro typisk klarer sig bedre i anden halvdel af året, men det viser alligevel noget om størrelsesforholdet mellem tre af de store spillere på legetøjsmarkedet.

Det er samtidig værd at bemærke, at markedsværdien - den samlede værdi af aktierne - i Mattel og Hasbro er henholdsvis 43,2 og 82,5 milliarder kroner.