Det skal være nemmere at købe sig et sommerhus

Regeringen vil styrke turismen blandt andet ved at gøre det muligt at låne flere penge til at købe et sommerhus. Det vil styrke en af de store turistgrene i TV SYDs område.

Folk skal have lov til at låne flere penge, når de køber et sommerhus. I dag må man låne op til 60 pct. af husets værdi som et realkreditlån. Den grænse skal sættes op til 70 pct. Det vil give flere mennesker mulighed for at købe et sommerhus.

Det er blot et blandt en lang række initiativer, som regeringen nu lancerer for at styrke turismen i Danmark.

I dag præsenterede Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen, Venstre, planen på et møde i Legoland i Billund.

Målet er, at flere turister skal bruge flere penge i Danmark. Og de skal være mere tilfredse med at være turister i Danmark.

Ifølge VisitDenmark skabte turismen i 2014 i Region Syddanmark 22.700 årsværkjob og en omsætning på 19,1 mia. kr.

I Region Midtjylland skabte turismen 20.100 årsværkjob og en omsætning på 16,5 mia. kr. i samme periode.

For hele Danmark skaber turismen en årlig omsætning, der nærmer sig de 95 mia. kr. og en beskæftigelse svarende til ca. 115.000 fuldtidsarbejdspladser. 

Tallene gør turismen til et af Danmarks store erhverv, som skaber vækst, omsætning og arbejdspladser, men træerne vokser ikke ind i himlen:

 

- Danmark har tabt markedsandele i de senere år. Derfor styrker vi nu indsatsen på turismeområdet, så vi kan tiltrække flere turister, der bruger flere penge og er mere tilfredse med at gæste Danmark, sagde Troels Lund Poulsen i Legoland.

quote

- Danmark har tabt markedsandele i de senere år. Derfor styrker vi nu indsatsen på turismeområdet, så vi kan tiltrække flere turister, der bruger flere penge og er mere tilfredse med at gæste Danmark.

Troels Lund Poulsen, Erhvervs- og Vækstminister.

Planen indeholder tre pejlemærker for dansk turisme frem mod år2025:

  •  Vi skal have en tredjedel flere turister, svarende til 17 mio. flere overnatninger end de 49 mio.,  vi havde i 2015. 
  • Turismeomsætningen skal stige til 140 mia. kr. i 2025. Det svarer til en vækst på 45 mia. kr. i forhold til 2014.
  • Turisterne skal være mere tilfredse med deres ophold i Danmark - mindst lige så tilfredse som det nordeuropæiske gennemsnit, som vi pt. ligger ca. 10 pct. under i tilfredshedsscore.

Strategien indeholder 66 initiativer inden for fem strategiske indsatsområder:

  •  Mere effektiv markedsføring målrettet relevante målgrupper
  •  Bedre tilgængelighed, internet og skilte
  •  Bedre turistoplevelser i Danmark
  •  Moderne planlov og øget turismekapacitet
  • Konkurrenceevne og gode rammevilkår