Kunder raser over regningsrod og gamle regninger fra forsyningsselskab

Over 500 kunder i Din Forsyning i Varde Kommune får første nu en regning tilbage fra 2013 på grund af regnskabsrod og et nyt betalingssystem.

Selskabet Din Forsyning er i Varde begyndt at kradse penge ind for regninger fra 2013 og 2014. Alene i juni har 566 kunder fået en regning – og i alt 20 millioner kroner skal hentes ind. Det skaber frustration hos kunderne, som ikke vidste, at de havde ubetalte regninger.

Michael Terkelsen fra Varde er en af de berørte. Han havde med sin ekskæreste et hus i Alslev mellem Varde og Esbjerg i 2013. Og de to fik i juni en regning på 10.500 kroner fra 2013. Nu er regningen så vokset med 2500 kroner i renter til omkring 13.000 kroner.

- Det er vildt frustrerende at få sådan en regning, som man troede, man havde betalt. Det hele har kørt over betalingsservice, og vi havde ikke nogen anelse om, at der var en ubetalt regning. Jeg synes ikke, de kan være det bekendt over for os kunder, siger Michael Terkelsen.

Og han er langt fra den eneste. Blandt andre bliver han bakket op af Vibeke Warming Nielsen, der bor i Varde og er folkeskolelærer. Hun har fået en regning på godt 7000 kroner.  

- Jeg bliver ked af det, jeg bliver ærgerlig og jeg bliver gal. Det er mange følelser, der kommer op i en. Mest af alt nok lidt gal og den der følelse: ”Det kan de ikke være bekendt.” De kan godt behandler mig pænere, synes man, siger Vibeke Warming Nielsen.

Nyt betalingssystem

Årsagen til rodet i regnskaberne stammer fra det daværende Varde Forsyning. De indførte et nyt betalingssystem i 2013 – og der blev derfor ikke sendt regninger ud for 20 millioner kroner. Der var derfor en del kunder, der ikke fik en regning, selvom de var tilmeldt betalingsservice.  

- Vi har haft store problemer med vores afregningssystem, som ikke har sendt de regninger ud, det skulle. Det er dem, vi er i gang med at arbejde os igennem nu, siger Jesper Frost Rasmussen, der er direktør for Din Forsyning.

Direktøren beklager, men han mener også, det er rimeligt, at kunderne betaler.

- Det er kun rimeligt, at folk skal betale de penge, de skylder, men jeg kan sagtens forstå, at man bliver frustreret over at få en gammel regning tilsendt, siger han og fortsætter:

- Vi beklager, at det er nødt til at være sådan. Det er en opgave, som vi er nødt til at få løst, hvis ikke alle borgere i Varde skal ende med at betale.

Din Forsyning har tre år til at gøre opmærksom på en ubetalt regning – ellers forældes kravet.

Din Forsyning håndterer drikkevand, spildevand, varme og genbrug i Varde og Esbjerg Kommune.