Ny campingform udfordrer klassisk campingkultur

Henne Strand Camping og Resort, har for tredje år i træk vundet den prestigefulde pris ‘Superplatz’. Det er bl.a. luksuriøse faciliteter som disse, der trækker campingpladsen op.
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Luksuscampingpladser er så specialicerede i dag, at de i højere grad minder om hoteller. Det er de to prisvindende lokale campingpladser eksempler på, da de tilbyder noget, man ikke finder på en traditionel campingplads.

Tre på stribe.

Det er resultatet for det prisvindende resort Henne Strand Camping og Resort, der for tredje år i træk har vundet den prestigefulde pris ‘Superplatz’, som uddeles af ADAC, der er Tysklands største bilistforening og den tyske pendent til FDM.

Superplatz-prisen anses som den fornemmeste pris inden for campingverdenen, og den bliver ofte sammenlignet med Michelin-stjerners status inden for restaurationsbranchen.

- Vi er selvfølgelig stolte af at få prisen. Det er dejligt, at tyskerne lægger mærke til os, for det tyske marked er et stort og vigtigt marked for os. På den måde får vi en opmærksomhed og nogle nye gæster, som vi ellers ikke ville have fået, siger Peder Kristensen, der har ejet resortet sammen med sin kone Tina i 20 år.

Resortet udgør sammen med Hvidbjerg Strand Feriepark to ud af tre danske campingpladser med Superplatz-status, og for særligt førstnævnte har det taget tid at komme i spil til prisen.

Hvad er Superplatz?

Superplatz-prisen anses som den fornemmeste pris inden for campingverdenen, og den bliver ofte sammenlignet med Michelin-stjerners status inden for restaurationsbranchen.

Den uddeles af den tyske pendent til FDM kaldet ADAC, som er Tysklands og Europas største bilistforening med omkring 17 millioner medlemmer.

ADAC sender uvildige inspektører ud på campingpladser rundt om i hele Europa, hvor campingpladserne blive bedømt på følgende kriterier:

- Pladsens stand

- Stedets udbud af aktiviteter og faciliteter

- Legeredskaber og forlystelser

- Spisesteder

- Serviceniveauet i pladsens information

- Kvalitet og mængde af rengøring

- Det overordnede helhedsindtryk af pladsen

Hvis man scorer fem ud af fem stjerne, får man certificeringen Superplatz.

Kilde: ADAC

Udviklingen mod bedre og særlige faciliteter er årsagen til, at resortet i Henne overhovedet kunne komme i betragtning til prisen. Det er samtidigt årsagen til, at resortet for tiden minder om en byggeplads.

Flere projekter er nemlig sat i søen, som blandt andet indebærer nye natursuiter, en udbygning af det eksisterende køkken i restauranten, et nyt 150 kvadratmeter stort børnerum med tilhørende legeplads og ikke mindst etablering af stedets eget mikrobryggeri.

- Det er vigtigt for os at være tidssvarende og kunne tilbyde vores gæster nogle faciliteter og oplevelser, som går ud over det sædvanlige, siger Peder Kristensen.

Peder Kristiansen købte stedet af sine svigerforældre sammen med sin hustru i 2004. Foto: Malthe Noes, TV SYD

Campingmarkedet er i opbrud

Resortet skriver sig ind i en række af luksusresorts, der er kendetegnet ved ikke at ville nøjes. Og den slags er der kommet flere af.

Det fortæller Bodil Stilling Blichfeldt, der er turismeforsker og lektor ved Syddansk Universitet.

- Campingmarkedet har differentieret sig meget over tid, og der er en stigende efterspørgsel fra gæster efter mere luksus. Det betyder også, at resortsegmentet har rykket sig voldsomt og i dag er tættere på at kunne betragtes som et hotel end en klassisk campingplads. Dermed er der opstået en selvstændig eksklusiv kategori, og det lever nogle campingpladser godt af.

Her ligger de danske og europæiske Superplätze:

I Europa findes der i 2024 192 forskellige campingpladser, der er blevet tildelt Superplatz-prisen.

I Danmark er der tale om følgende tre pladser: Henne Strand Camping & Resort, Hvidbjerg Strand Feriepark og Feddet Strand Resort (ved Faxe).

Med Danmarks tre topcampingspladser indtager vi en 8. plads over det europæiske land med flest af de bedste campingspladser. Øverst på listen finder man lande som Frankrig, Italien, Kroatien og Tyskland.

Kilde: ADAC

I løbet af de sidste 15 år er antallet af overnatninger på resortet steget med 50 procent, men det er ikke kun her, man oplever en stigning af overnatninger.

Ifølge Danmarks Statistik er antallet af overnatninger på tværs af hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrerhjem og lystbådehavne i hele Region Syddanmark nemlig steget siden 2017 - også hvis man korrigerer for corona.

I 2023 var der 10.927.314 overnatninger i hele regionen, hvilket er en stigning på 18,5 procent sammenlignet med 2017.

Henne Strand Camping & Resort minder om en byggeplads. Foto: Malthe Noes, TV SYD

Udviklingen stopper ikke foreløbigt

At vinde en stor pris er dog ikke ensbetydende med, at gæsterne flokkes om campingpladsen.

Ifølge Bodil Stilling Blichfeldt er der nemlig ikke noget forskning, der peger på, at ADAC-prisen automatisk tiltrækker nye gæster, men hun vil ikke afvise, at det rent faktisk kan gøre en forskel i antallet af besøgende.

- En pris som denne er en garanti for, at man som gæst ikke køber katten i sækken. Det er vigtigt for nogle gæster, at de ved, at de kommer til et sted med en høj standard, når de booker en ferie eller et weekendophold, siger Bodil Blichfeldt.

Antallet af overnatninger i Region Syddanmark på tværs af hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrerhjem og lystbådehavne
<strong>2017</strong> <strong>2018</strong> <strong>2019</strong> <strong>2020</strong> <strong>2021</strong> <strong>2022</strong> <strong>2023</strong>
9.209.509 9.550.856 9.681.582 7.967.114 9.167.722 11.148.543 10.927.314
Kilde: Kilde: Danmarks Statistik

En høj standard er i hvert fald, hvad de prøver på at levere i Henne. Og det er noget, som smitter af på hele branchen, lyder det fra Niels Frederik Lund, formand for brancheorganisationen Camping Outdoor Danmark.

- Det er vigtigt for dansk camping, at vi har fyrtårne ligesom Superplatz-campingpladser. Mange andre i branchen ser nemlig op til dem, da de er benchmark for, hvor højt man kan nå, hvis man har visionerne, siger Niels Frederik Lund.

Suiter som disse er noget af det, man kan opleve på et resort. Foto: Malthe Noes, TV SYD

Visionerne vil også fortsat være til stede på den jyske vestkyst. Resortet i Henne er nemlig langt fra færdig med at udvikle sig, fortæller indehaveren.

Om det også betyder, at resortet kan bryste sig af at være en Superplatz i fremtiden, må tiden vise, men de vil gøre deres for det.

- Jeg håber, at de tiltag, vi laver, er med til at gøre os mindst lige så attraktive i inspektørernes øjne som i de forgangene år, siger Peder Kristensen.

Sjælden sygdom gør hendes liv til et helvede, men en anonym donation på 20 millioner giver håb

Stine Olesen fra Horne fik allerede de første symptomer som 13 årig. Foto: Ole Møller, TV SYD
Udgivet

Stine Olesen fra Horne lider af den alvorlige bindevævssygdom MCTD. Den rammer især yngre kvinder og er svær at behandle, fordi der mangler viden om sygdommen.

De første symptomer dukkede allerede op, da hun var 13 år. Hun kunne mærke, at der var noget galt, men lægerne mente ikke, at det var noget alvorligt.

I dag er Stine Olesen 44 år og er en af de godt 200 danskere, der dagligt lever med sygdommen MCTD (Mixed Connective Tissue Disease).

Stine Olesen bruger meget tid sammen med sin hest Guapo. Foto: Ole Møller, TV SYD

- Det er forfærdeligt. Det er som at bestige Mount Everest hver eneste dag, fortæller hun.

Mange forskellige symptoner

Sygdommen er en autoimmun bindevævssygdom, der når den er værst, kan have stor indflydelse på livskvaliteten hos de patienter, der er ramt.

Det har det også for Stine Olesen.

- Jeg bliver hurtigt træt og har ondt i alle de store led. Knæ, albuer, bækken. Samtidig angriber sygdommen også mine indre organer. Det kan være leveren. Det kan være hjertet, siger Stine Olesen.

13 år før diagnose

Det tog 13 år, før lægerne fandt frem til, at Stine Olesen var en af de få danskere, som lider af sygdommen. Diagnosen blev først stillet, da hun som 26-årig var gravid og blev alvorlig syg.

To år senere blev hun førtidspensionist som 28-årig.

Flest kvinder

Det er især kvinder i 20'erne og 30'erne, der bliver ramt af sygdommen og behandlingsmulighederne er i dag begrænsede, oplyser Gigtforeningen.

Derfor er der også stor glæde over, at der nu er dukket uventet økonomisk hjælp op på 20 millioner kroner, der udelukkende skal gå til at blive klogere på MCTD.

Overlæge Karen Schreiber skal lede forskningen i MCTD. Foto: Ole Møller, TV SYD

Anonym giver

Pengene kommer fra en anonym giver, der har ønsket, at alle pengene skal gå til forskning i netop den sygdom.

- Det er en helt unik mulighed for, at vi kan gøre en forskel for patienterne. Vi kan sætte os sammen og blive klogere på, hvordan vi bliver hurtigere til at stille diagnosen, og hvordan vi kan behandle de patienter, der har sygdommen, siger Karen Schreiber, der er leder af forskningsafdelingen på Dansk Gigthospital i Sønderborg.

Mange af patienterne med MCTD lider også af hvide fingre og hævede led. Foto: Ole Møller, TV SYD

Et håb er tændt

De 20 millioner kroner er den største donation, som Gigtforeningen nogensinde har modtaget, og Karen Schreiber tror på, at det kommer til at gøre en forskel for helbredet og livskvaliteten hos en overset patientgruppe.

Det håb er nu også blevet vækket hos Stine Olesen som dagligt døjer med træthed og stort set har smerter hele tiden.

- Den her donation er ligesom det mirakel, man har ventet på. Jeg vil så gerne takke den, der har givet pengene Jeg ved godt, at jeg ikke bliver helbredt i dag eller i morgen. Men bare det, at man nu kan komme et skridt videre, siger Stine Olesen.

Mand kom til at købe en øl til 6.000 kroner

Kay-Verner Christiansen (tv) får her overrakt skattekisten med den kostbare øl. Foto: Frisk Bryg
Udgivet

Et lille iværksætterfirma fra Aabenraa har netop haft release på deres nye øl. Den første aftapning blev solgt for 6.000 kroner på en auktion.

Du kan købe tre kasser Slots øl ved Fleggaard for 160 kroner, eller du kan købe en enkelt flaske øl for 6.000 kroner.

Kay-Verner Christiansen fra Korsør valgte det sidste, da han for nylig var med til lanceringen af en ny øl hos Frisk Bryg i Aabenraa.

Her blev den allerførste flaske med stempel nummer '1' på etiketten sat på auktion.

- Jeg blev nok revet lidt med af stemningen på auktionen. Samtidig kunne jeg mærke, at de andre bydere var ved at blive møre, fortæller Kay-Verner Christiansen.

Den nye øl er inspireret af en vikingeskat, der er fundet i Bjerndrup. Foto: Frisk Bryg

Kom i en skattekiste

Den sønderjyske øl, som nu står på en hylde i Korsør, har navnet Thorvigs Mjølner og er inspireret af en vikingeskat, der i 2019 blev fundet i nærheden af Bjerndrup tæt ved Aabenraa.

Derfor fulgte der også en skattekiste, to ekstra øl, en vikingekniv, en økse og nogle sølvmønter med i købet.

Og det var nok også derfor, at prisen blev hele 6.000 kroner.

- Jeg har altid interesseret mig for historie og har en særlig forkærlighed for Sønderjylland. Samtidig samler jeg på øletiketter, så det er helt perfekt, siger Kay-Verner Christiansen.

Et samlerkøb

Hvad der nu skal ske med den kostbare øl, har Kay-Verner Christiansen ikke besluttet.

Men den skal i hvert fald ikke drikkes.

- Jeg ved jo godt, at den ikke er pengene værd, men når man er samler, er det ikke altid, at fornuften den sejrer, erkender han.

Ikke den første dyre øl

Frisk Bryg er et forholdsvis nystartet bryghus, der godt kan lide at gøre lidt ekstra ud af lanceringen af en ny øltype.

Ved en tidligere auktion i Aarhus solgte de førsteudgaven af øllen Sloe Death for 3.500 kroner.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_cbt Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
Chartbeat
_cb Chartbeat
userId tvsyd.dk
_chartbeat4_expires Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
visitedPagesV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
lidc LinkedIn
bscookie LinkedIn
li_gc LinkedIn
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
JSESSIONID LinkedIn
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com