Regionsrådsmedlem: Vestbanen har brug for investeringsmidler

Imens Danske Regioner efterlyser flere investeringer til de danske lokalbaner, så regionsrådsmedlem i Syddanmark hellere en omfordeling af de nuværende midler.

Op til infrastrukturforhandlingerne på Christiansborg efterlyser Danske Regioner nu flere midler til de 13 lokalbaner, der er drevet af landets fem regioner.

Det fortæller næstformanden i en pressemeddelelse.

- Hvis regeringen mener noget med, at man gerne vil skabe bedre sammenhæng mellem land og by og give bedre muligheder for alle danskere, så skal der sættes ind nu, siger Ulla Astman, S.

Udmeldingen kommer efter en analyse, som Rambøll har lavet for Danske Regioner.

Analysen viser, at der i perioden 2021-2035 kommer til at være udgifter til investeringer i infrastruktur og nye tog på i alt 8,5 milliarder kroner på de danske lokalbaner.

En af lokalbanerne er Vestbanen, der går mellem Varde og Nørre Nebel og videre til Nymindegab.

Spørger man regionsrådsmedlem og næstformand i Syd Trafik, Preben Friis-Hauge, er Vestbanen et vigtigt led i hverdagen for pendlere og studerende.

- Vi har rigtig mange unge mennesker fra Oksbøl, der bruger den til Varde og videre til Esbjerg. Når de stiger på i Oksbøl om morgenen, er der så mange med, at der også indsættes togbusser, fortæller Preben Friis-Hauge til TV SYD.

Ifølge regionsrådspolitiker og næstformand i Syd Trafik, Preben Friis-Hauge, så er der behov for en omfordeling af tilskuddene til lokalbanerne.
Ifølge regionsrådspolitiker og næstformand i Syd Trafik, Preben Friis-Hauge, så er der behov for en omfordeling af tilskuddene til lokalbanerne.
Foto: TV SYD

Men midlerne, der skal sørge for lokalbanen hænger, ifølge regionspolitikeren, ikke sammen med den nuværende investeringspulje.

- Vi opfylder de krav, der er, men vi står overfor en investering på 75 millioner til signalforbedringer, og de penge skal jo falde på et tidspunkt.

Ifølge Preben Friis-Hauge er Vestbanens andel af puljen til lokalbanerne gået fra 10 til 1 million kroner i årene omkring kommunalreformen i 2007. Derfor er der behov for, at puljens fordeling bliver revurderet.

- Vi har ikke fået et særligt stort tilskud i forhold til andre baner. Jeg siger ikke, at der skal tilføjes flere midler til lokalbanerne, men man skal se på, hvordan puljen bliver fordelt.

- Banen overlever mindst 25 år endnu

Tilbage i 2011 blev banens overlevelse diskuteret i en maratondebat i regionsrådet, hvor Socialdemokratiet, SF og Dansk Folkeparti stemte for en renovering af banen og indsættelsen af nye tog med stemmerne 21 mod 19.

Det skete kun et år efter, at banens liv sidst var på spil. Her skrev over 6000 borgere under i protest mod nedlægningsplanerne.

Tilbage i 2010 var der store protester mod regionens planer om at lukke Vestbanen.
Tilbage i 2010 var der store protester mod regionens planer om at lukke Vestbanen.

Efter afstemningen i 2011 mener Preben Friis-Hauge ikke, at Vestbanen er i fare for at blive lukket foreløbig.

- Min personlige opfattelse er, at det har sikret banen 25 år frem. Så hvis man vil revurdere Vestbanens fremtid, så sker det først hen mod 2035.