Løsningerne er der. Men det er pengene ikke. Det er virkeligheden, når det kommer til sikkerheden på de Syd- og Sønderjyske landeveje, skriver.
I går blev en 42-årig mand fra Esbjerg dræbt på Tingvejen ved Årre.
Han er den fjerde i løbet af to år, der mister livet på netop denne vej - en af de lange, lige vejstrækninger, hvor gennemsnitligt totredjedele af alle trafikdrab sker. Ulykkerne sker oftest ved frontale sammenstød, fordi den ene bil kører over i modsatte kørebane - ligesom det også var tilfældet i går.
Pengene mangler
Mange af ulykkerne på lige vejstræk kan dog undgås. Det forklarer ingeniør i Vejdirektoratet Steen Eisensee:
- Hvis man etablerer rumleriller i midten af vejbanen, bliver folk opmærksomme, når de er på vej over i modsatte vejbane. Det virker, hvis folk er trætte, roder med radioen eller lignende. Der er lagt godt 100 kilometer i hele landet, og man kan ikke diskutere effekten - det virker simpelthen.
Men økonomien kan diskuteres, og det er, ifølge Steen Eisensee, årsag til, at der ikke er planer om at lave rumleriller nogen steder foreløbigt.
- Vejforbedringer er rasende dyre, og er er mange ting at tage hensyn til. Derfor er virkeligheden, at der foretages en økonomisk prioritering mellem udgifter i forbindelse med ulykker og udgifter til at lave en mere sikker vej, siger Steen Eisensee.
Direktør i Rådet for Sikker Trafik, Anders Rosbo, så gerne, at der kom flere rumleriller i de lange, lige veje.
- Værktøjerne er der, men vi skal bruge dem. Og vi skal bruge alle værktøjer. Det gælder rumleriller, advarselslamper i biler og kampagner med fokus på opmærksomhed i trafikken, lyder det fra trafikdirektør Anders Rosbo.