Elbusserne er på vej. Også til Varde kommune. Men spørgsmålet er: Skal de komme nu eller senere?
Et flertal i det politiske udvalg teknik- og miljø har netop besluttet, at Vardes fem nye busser skal køre på diesel. Ikke på el.
Det får SF i Varde op af bussædet. De vil have elbusser så hurtigt som overhovedet muligt. Også selv om det koster mere end at købe de traditionelle dieselbusser.
- Hvis vi skal have reduceret mængden af CO2 med 70 procent inden 2030, så kræver det jo, at man tager et ansvar for det nu her.
Uambitiøst
- Jeg synes, det er uambitiøst at gøre det samme, som man altid gør. Det er på tide, at vi får udskiftet dieselbusserne med elbusser, siger byrådskandidat Tine Toft.
Men formanden for udvalget Preben Friis-Hauge, Venstre, trykker på stop-knappen. Han mener, at man skal vente til en udbudsrunde, der kan ske samtidig med andre kommuner. Billund og Vejen. Samt regionen.
- Det er en klar fordel, fremfor at vi som en lille bus-kommune står alene, siger han.
Vi vil gerne vente på, at de kan køre op til 650 kilometer på en opladning.
Vi skal reducere CO2-mængden
Udbudsrunden dækker 2025-27. Men kan forlænges. Det får Tine Toft til at frygte, at Varde Kommune først får de første elbusser på vejene i - ja måske så sent som 2030.
- Hvis vi skal have reduceret mængden af CO2 med 70 procent inden 2030, så kræver det jo, at man tager et ansvar for det nu her, siger Tine Toft.
Dyre elbusser
Men hun bakkes ikke op af Sydtrafik, hvor Preben Friis-Hauge sidder som næstformand, og hans partikollega Henning Ravn, sidder som formand. Sydtrafik har vurderet, at elbusser endnu er for dyre i forhold til dieselbusser. Faktisk koster de mere end dobbelt så meget som dieselbusser. Men er dog meget billigere i drift.
Busser på flade batterier
Preben Friis-Hauge peger på en anden udfordring end den økonomiske:
- Varde Kommune er en meget stor kommune. Det betyder, at busserne må køre lange stræk. Det kniber endnu for elbussernes batterier. Vi vil gerne vente på, at de kan køre op til 650 kilometer på en opladning. Den teknologi er hastigt på vej, men den er der altså ikke endnu, siger han.
Tine Toft undrer sig. Hun peger på Vejle Kommune.
- Den dækker ganske vist kun 1.059 km2 i forhold til Vardes 1.240 km2 , men her investerer man i 55 elbusser.
År 2025 er "et godt bud" på, at Varde kommune får sin første elbus ud at køre, mener Preben Friis-Hauge.