Vejen Kommune: - At fjerne vejen er spild af borgernes penge

Vagn Sørensen fra Vejen Kommune mener, det er en fuldstændig utopi at tro, at Skovgårdsvej skal fjernes. Det er nemlig spild af borgernes skattepenge.

- Samfundsmæssigt er det fuldstændig utopi at tro, at vejen skal fjernes. Det er spild af skatteborgernes penge, og vi i byrådet er altså sat i verden for at forvalte borgernes penge på bedst mulige vis. Det synes jeg, at vi gør her.

Sådan siger Vagn Sørensen (V), der er formand for teknik- og miljøudvalget i Vejen Kommune.

quote

Det stod klart allerede fra dag ét, at Skovgårdsvej er i flest mulige borgeres interesse.

Vagn Sørensen, formand, teknik- og miljøudvalget, Vejen Kommune 

Han var torsdag morgen mødt op til åstedsforretning ved den omstridte Skovgårdsvej, og han fortæller, at kommunen vil fortsætte med sine planer om at ekspropriere jorden og dermed genåbne den omstridte Skovgårdsvej.

Stor almeninteresse

Når et areal skal eksproprieres, er det nødvendigt, at sagen har stor betydning for mange mennesker. Det mener Vagn Sørensen gør sig gældende i sagen om Skovgårdsvej.

- Det stod klart allerede fra dag ét, at Skovgårdsvej har almeninteresse og derfor kan eksproprieres, siger Vagn Sørensen.

Hvad betyder eksproriation?

- Ekspropriation betyder tvungen afgivelse af ejendomsret til sin ejendom eller til en del af ejendommen. 
- Hvis et byggeri - for eksempel et vejbyggeri - er af almen interesse for landets borgere, har det offentlige ret til at ekspropriere den jord, der skal bruges til arbejdet.

- Lodsejeren, der bliver eksproprieret, har ret til erstatning.

 

Kilde: Vejdirektoratet

Han påpeger, at det ville være unaturligt, hvis ikke kommunen tog hensyn til samfundets interesse, når de beslutter at anlægge nye veje.

- Etableringen af Skovgårdsvej var en oplagt mulighed til at forbedre infrastrukturen i området.

Sagen har stået på siden 2012 - i første omgang blev jorden til vejen eksproprieret, i forbindelse med at Banedanmark skulle elektrificere banestrækningen, men Højesteret afgjorde den 10. september, at ekspropriationen af Martin Lund Madsens jord ikke holder med hjemmel i lov om elektrificering.

- Havde vi dengang vidst, at lovgivningen, som blev brugt, var ulovlig, så havde vi selvfølgelig lavet vejen efter vejloven. Så ville der i dag ligge en vej uden problemer overhovedet, fortæller Vagn Sørensen.

Ny retssag på vej

Martin Lund Madsen har anlagt sag mod både Banedanmark og Vejen Kommune for at få afgjort, hvem der skal fjerne vejen. Den sag skal for Retten i Esbjerg i nærmeste fremtid.

- Alle borgere, der bliver udsat for ekspropriation, har ret til at klage og få sagen afprøvet ved retten. Jeg har stor tillid til det danske retssystem, så derfor afventer jeg med sindsro rettens afgørelse, siger Vagn Sørensen.

Om sagen:

  • I 2012 skulle Banedanmark elektrificere togstrækningen mellem Lunderskov og Esbjerg. Det krævede blandt andet, at man ændrede på den eksisterende bro ved Askov øst for Vejen. Broen var nemlig for lav til, at der var plads til at hænge ledningerne til toget op.
  • Vejen Kommune besluttede at bygge en ny og højere bro ni hundrede meter længere mod øst.
  • Da kommunen samtidig havde planer om, at der skulle bygges en vej på stedet, som krævede, at man kunne køre over jernbanen.
  • Den nye vej - Skovgårdsvej - skulle også gå gennem Martin Lund Madsens marker.
  • Vejen Kommune besluttede sammen med Banedanmark, at bruge elektrificeringsloven, som Banedanmark anvendte til broen, til også at ekspropriere jorden til den nye vej.
  • Vejen Kommune, Banedanmark og Trafikministeriet godkendte den endelige plan.
  • Det ville landmand Martin Lund Madsen ikke finde sig i. Sagen gik i byretten, landsretten og højesteret, hvor han fik medhold i, at elektrificeringsloven ikke kunne bruges til at inddrage hans jord til en kommunal vej. Det er ulovligt.
  • Martin Lund Madsen ejer igen den jord, hvor vejen ligger på.
  • Martin Lund Madsen har tilbudt kommunen at købe markerne for 21 millioner kroner, men det afviser kommunen. De mener, at landmanden har fået en passende erstatning på godt to millioner kroner af Banedanmark.
  • Mandag den 22. oktober spærrede Martin Lund Madsen vejen med bigballer og sand. Han vil have Vejen Kommunen enten køber jorden eller fjerner vejen fra hans jord.
  • Tirsdag den 4. december oplyser Martin Lund Madsen til TV SYD, at han har tilbagebetalt 2.073.220 kroner, som han modtog som kompensation for jorden, han har mistet til Banedanmark.
  • Torsdag den 6. december har Vejen Kommune indkaldt til en såkaldt åstedsforretning på Skovgårdsvej. Kommunen ønsker, at vejen bliver lovliggjort ved ny ekspropriation via Vejloven.