Under en dækrazzia udfører politiet først en almindelig kontrol af kørekort, promille og køretøjs-tilstand. Når denne kontrol er færdig, tilbydes bilisten at få foretaget en udvidet dækkontrol. Dækkontrollen er frivillig. Politiet har altså den venlige kasket på og giver ikke umiddelbart bøder for dårlige dæk.
Erfaringer fra Sverige og Finland
Dækrazzia har baggrund i lignende kampagner, som igennem en længere årrække er gennemført i Finland og Sverige, for at øge bevidstheden hos bilisterne om mønsterdybden og dæktrykkets betydning for trafiksikkerheden, brændstofbesparelse og miljøet.
Dødsensfarligt
Ifølge finske undersøgelser er dæk en medvirkende faktor i 15 % af alle ulykker med dødelig udgang.
Når dækket slides ned til under 3 mm mønster-dybde øges både bremselængden på våd vejbane og risikoen for akvaplaning betydeligt. Dæk er ulovlige, når mønsterdybden er under 1,6 mm.
Dyrt og dumt
Med for lidt dæktryk vil bilen blive svær at håndtere i en kritisk situation. For lavt dæktryk medfører derudover, at dækket slides hurtigere og samtidig øges brændstofforbruget med yderligere CO2 udslip til følge.
Bag den danske kampagne står Rådet for Større Dæksikkerhed som er en neutral organisation, hvis medlemmer tæller Politiet, FDM, Teknologisk Institut og dækbranchen.