Tusindvis af syd- og sønderjyske svin strandet på grund af hedebølge

Rekordmange husdyr, der skulle have været eksporteret sydpå, er lige nu strandet i Syd- og Sønderjylland på grund af hedebølge i Europa.

I en tid, hvor pilotstrejken er skyld i, at mange af os ikke kan rejse på ferie som planlagt, har også danske husdyr i form af svin og kvæg svært ved at komme sydpå.

Årsagen skal findes i den ekstreme varme, der lige nu opleves i de sydeuropæiske lande som Frankrig, Spanien og Italien.

For hvis en gris eller en ko skal kunne transporteres forsvarligt, så må det ikke være mere end 30 grader varmt, og det har fået Fødevarestyrelsens EksportKontrolCenter (EKC) til at afvise et rekordstort antal ansøgninger om transport af svin og kvæg.

- Allerede nu har vi afvist flere end de forgangne år, og sommeren er langt fra slut. Det bekymrer os meget, at der til trods for, at det er usundt at transportere grise i varmen, alligevel er mange, der ansøger om at gøre det, siger enhedschef for EKC, Carl Christian Larsen Lange, til TV SYD.

Hvis der er udsigt til, at temperaturen undervejs på transporten overstiger 30 grader, så må Fødevarestyrelsen afvise transporten.

EKC, der har hovedsæde i Vejen, har alene i første halvår af 2022 afvist i alt 150 dyretransporter på grund af for høje temperaturer langs med ruterne.

Af de 150 afvisninger kommer over halvdelen ifølge EKC her fra vores område i Syd- og Sønderjylland.

Hele sidste år lød antallet af transporter afvist grundet varme på 137, mens tallet i 2020 var 146.

Lastbil står og venter på at kunne transportere grise til Italien.
Lastbil står og venter på at kunne transportere grise til Italien.

Langt de fleste svinetransporter kører med 500-600 grise ad gangen, og der er dermed tale om tusindvis af svin, der er strandet grundet hedebølge i Europa. 

- Varmen er sådan set en af de største trusler for velfærden under dyretransporter. Særligt for grise da de ikke særlig nemt kan temperaturregulere. De kan ikke bare søge i skygge for at køle ned, som de plejer, og i yderste konsekvens kan grisene dø af det, hvis de overopheder, siger Carl Christian Larsen Lange.

Fødevarestyrelsen er så bekymrede over det stigende antal afvisninger, at de opretholder en hundredeprocents kontrol på alle dyretransporter ud af landet, så der med sikkerhed ikke er nogen, der tager chancen og kører, når temperaturerne er for varme.

Dyrevelfærden er det vigtigste

Det er i særdeleshed svin, der bliver eksporteret til hele Europa og verden. Syd- og Sønderjylland er en af de landsdele med flest svineavlere, og en af dem er Jeppe Bloch Nielsen fra Vejen.

Foruden at være svineavler med 1.800 søer, 37.500 smågrise og 25.000 slagtesvin, så er han også formand for brancheforeningen Danske Svineproducenter.

Indtil videre i år har han endnu ikke selv fået nogen transporter afvist, men han kender alt til problematikken.

- Det giver noget bøvl, hvis man står og skal have nogle grise ind. Og det er da ekstra træls, når det er lige midt i en ferieperiode, men det er faktisk sjældent, at det giver de helt store problemer, siger Jeppe Bloch Nielsen til TVSYD.

Jeppe Bloch Nielsen er Formand for brancheorganisationen Danske Svineavlere og har selv en svineproduktion i Vejen med 1.800 søer, 37.500 smågrise og 25.000 slagtesvin.
Jeppe Bloch Nielsen er Formand for brancheorganisationen Danske Svineavlere og har selv en svineproduktion i Vejen med 1.800 søer, 37.500 smågrise og 25.000 slagtesvin.

Han nævner desuden, at det er vognmændene, der står med det største besvær i forbindelse med aflysningerne.

Men uanset om det giver bøvl for såvel landmænd som vognmænd, så er dyrevelfærden ifølge Jeppe Bloch Nielsen det vigtigste.

- Vi er jo også kun interesseret i, at grisene har det godt og kommer helskindede frem, så vores kunder modtager et tilfredsstillende produkt. Ellers vil de jo heller ikke betale den rigtige pris for vores produkter, siger Jeppe Bloch Nielsen.

Hos Fødevarestyrelsen kan de sagtens forstå, at svineavlerne gerne vil sælge deres svin til udlandet, og de er gerne behjælpelige med at finde alternativer til de ruter, der bliver afvist.

Alligevel ser de så mange planlagte ruter, der slet ingen gang har på jord, at de kommer med en opfordring til såvel svineavlere som vognmænd.

- Vi opfordrer dem til at tænke sig godt om, planlægge en realistisk rute og hold øje med vejret, siger Carl Christian Larsen Lange.

I sidste ende er det ifølge Carl Christian Larsen Lange vognmændene, der har ansvaret for, at transporten af dyrene foregår i overensstemmelse med de gældende regler.