Beboere frygter fremtiden for forfærdelig vej

Både befolkningen og trafikken i Vejle by vokser og vokser. Nu frygter beboerne på en smal, snoet skovvej fire kilometer fra bymidten, at kommunen er ved at flytte trafik fra midtbyen ud på vejene i Grejsdalen.

Man må køre 50 km/t, men det virker som halsløs gerning på den lille skovvej.

Den snor sig i skarpe sving ned ad skrænten med kurs mod bunden af Grejsdalen.

Nogle så skarpe at bilister indimellem ryger af vejen og ender i haverne langs kørebanen.

- I det sving herhenne har vi haft en bil, der kørte forbi, her hvor jeg står og ned i dén have der. En anden bil kørte ind i haven ved huset deroppe, og vi har haft et par nærved-ulykker lige oppe i svinget også, fortæller Franz Kock, som bor på vejen.

- Man skal tage hensyn, konstaterer han.

- For bilerne kommer meget hurtigt her.

I samme øjeblik kører en kassebil forbi i et overraskende højt tempo. Sikkert ikke hurtigere end den må. Men alligevel alt for hurtigt hvis den møder et legende barn eller et barn på vej i skole i et sving. Og det kan ske, der bor nemlig børn i husene langs vejen.

Det gør os utrygge

Snart kommer der flere biler og kassevogne på vejen. Og formentlig også lastbiler.

De kommer allerede, fordi nogle chauffører har fundet ud af, at det er en smutvej uden om trafikken i Vejle, fortæller Franz Kock.

Men udsigten til flere er mildt sagt ikke noget, han og de øvrige beboere langs vejen er glade for.

- Det gør os utrygge. Specielt fordi her er mange børn, og vi har ikke nogen cykelsti og heller ikke noget fortov - bortset fra det lille stykke her, siger Franz Kock.

Trafikken på den smalle, snoede Bøgeagervej i Grejsdalen er allerede stigende ifølge beboerne på vejen. Det skaber tit farlige situationer, og nu kan de se frem til endnu mere trafik, fordi der ikke er penge til at bygge en ny ringvej vest om Uhre færdig.
Trafikken på den smalle, snoede Bøgeagervej i Grejsdalen er allerede stigende ifølge beboerne på vejen. Det skaber tit farlige situationer, og nu kan de se frem til endnu mere trafik, fordi der ikke er penge til at bygge en ny ringvej vest om Uhre færdig.
Foto: Pia Thordsen, TV SYD

Frygter mange år med stigende trafik

Grunden til, at der kommer flere biler på Bøgeagervej og på flere andre smalle, snoede skovveje i Grejsdalen, skal findes i Vejle Kommunes forsøg på at aflaste trafikken inde midt i Vejle by.

Lige nu bygger kommunen de første etaper af en ny ringvej nordvest om Vejle.

En vej der med tiden skal føres via en bro over Grejsdalen og videre op til Hornstrup, hvor trafikken kobles på motorvejen.

- Problemet er bare, at de ikke gør ringvejen færdig de næste mange år, siger Franz Kock.

De sidste etaper, som kommunen ikke har sat penge af til endnu, vil koste rundt regnet 300 millioner kroner at bygge, og selvom kommunen i princippet godt kunne række ned i kommunekassen og hive de mange millioner op, så må den ikke.

Den er nemlig underlagt et anlægsloft, som betyder, at der ikke er penge nok i mange år frem, fordi der også skal bygges andre veje, plejehjem og skoler i den hastigt voksende kommune.

Mere trafik forbi skole

Når de første etaper af ringvejen er bygget, vil trafikken fra Billund og andre dele af det vestlige Vejle blive ledt op til Jellingvej.

For at komme over til motorvejen på den anden side af Grejsdalen skal bilisterne enten ned i dalen gennem de små skovveje og op igen på den anden side af lige så smalle og snoede skovveje - eller de skal tage turen ind gennem Vejle midtby.

quote

- Vi er bange for, at den ikke holder vand, hele den plan de har lavet.

Franz Kock

Kommunen har sat 40 millioner kroner af til at forstærke én af skovvejene - Frederikshøjvej, som ventes at tage størstedelen af den øgede trafikmængde.

Den plan vil sende trafikken mod motorvejen forbi Grejsdalens Skole.

Frygter antallet af biler er undervurderet

- Jeg forstår ikke, at man ikke vælger at gøre ringvejen færdig, for det vil kunne løse en del af de problemer, de har med trafikken inde i Vejle midtby, siger Franz Kock.

Den nye ringvej forventes at tage op mod 9.000 biler i døgnet, når den er færdigbygget.

I mellemtiden regner kommunen med, at trafikken på Bøgeagervej, Frederikshøjvej og Grejsdalsvej vil øges med cirka 1.000 biler.

Det er et tal, Franz Høj anser for helt urealistisk:

- Når slutresultatet er, at der skal køre 9.000 biler på ringvejen, når den står færdig, hvad så med forskellen fra et par tusinde igennem Grejsdalen til 9.000 på ringvejen - skal det bare løse sig selv? Jeg undrer mig, siger Franz Kock.

Dette kort viser de mulige ruter gennem Grejsdalen for at komme til motorvejen.
Dette kort viser de mulige ruter gennem Grejsdalen for at komme til motorvejen.
Foto: Pia Thordsen, TV SYD

Problematiske prioriteringer

Franz Kock er ikke den eneste, der undrer sig over den måde, Vejle Kommune har valgt at prioritere pengene til nye veje på.

Lige nu er et større arbejde i gang på Posthusgrunden i Vejle midtby. Her skal der bygges boliger, butikker, restauranter og caféer. Og en ny vej.

Vejen skal erstatte en af byens mest trafikerede veje - Sønderbrogade, som lukker, når den nye vej er bygget færdig.

Idéen er at forlænge Vejles gågade hen til det nye bolig- og butiksområde. Samtidig bliver Dæmningen - som ligger i forlængelse af Sønderbrogade - og som i dag forbinder Horsensvej i nord med Koldingvej i syd - gjort til en sivegade.

I dag er Dæmningen/Sønderbrogade byens største hovedtrafikåre. Snart skal størstedelen af de 15-17.000 biler, der kører på strækningen, finde andre ruter gennem byen. Ruter som allerede i dag er plaget af trafikpropper i myldretiden.

Politikere uenige

Ifølge borgmester Jens Ejner Christensen og Rambøll vil flytningen af Sønderbrogade få trafikken til at glide mere effektivt, og det vil løse en del af byens trafikale problemer.

Men kritikere af planen frygter alligevel, at dén prioritering af pengene vil komme til at skabe endnu flere trafikproblemer i Vejle midtby.

Mandag aften mødtes spidskandidaterne for de 13 partier og lister, som stiller op ved det kommende kommunalvalg, til TV SYD’s valgdebat i Spinderihallerne i Vejle.

Her kritiserede spidskandidat for Konservative, Dan Arnløv, prioriteringen:

- Havneruten kan først være færdig om syv-otte år - ti år hvis vi kan finde pengene til den. Det vil sige, at vi har en udfordring i den her by, hvor trafikken i forvejen er hårdt presset, og nu presser man flere biler ud i et i forvejen presset vejnet. Det er en katastrofe det her, sagde Dan Arnløv under debatten.

En udvidelse af ruten ned forbi Vejle Havn, som skal aflaste midtbyens andre veje, er et af de projekter, Vejle Kommune foreløbigt ikke er fundet penge til at realisere.

En skodby at være trafikant i

Debatten fik Steen Byriel, spidskandidat for Liberal Alliance, på banen i debatten.

Han pegede også på behovet for den ringvej nordvest om Vejle, som borgerne på Bøgeagervej i Grejsdalen frygter ikke bliver gjort færdig i mange år:

- Vejle er en skodby at være trafikant i, så jeg går helt vildt meget ind for, at vi laver den ringvej, som er påbegyndt omkring Uhrhøj, og det må hænge sammen med Posthusgrunden og de veje, der laves dernede, så bilerne også kan komme den anden vej uden om Vejle, sagde Steen Byriel, spidskandidat for Liberal Alliance.

Tilbage på Bøgeagervej har beboerne fået at vide, at der kommer til at gå mindst otte år, før de kan forvente, at ringvejen er bygget færdig, og de kan få deres fredelige skovvej tilbage.

- Men det kan tage meget længere tid end otte år, for da vi spurgte kommunen, om de otte år var en garanti, fik vi at vide, at det sagtens kan tage længere tid, siger Franz Kock.

- Vi er bange for, at den ikke holder vand, hele den plan de har lavet.