Det er slut med flextaxa i Vejle midtby

Politikere begrænser nu muligheden for at bruge flextaxa i Vejle, hvor bybusserne også kører. Ordningen fortsætter dog uden for bybuszonen og mellem Vejle og oplandet.

Borgerne i Vejle Kommune er glade for at benytte flexture som transportmiddel. Siden ordningen blev indført i 2014, har der været en stigning på over 300 procent.

quote

Det har aldrig været tanken, at flexturene skal være konkurrenter til bybussen

Peder Hummelmose, fmd., teknisk udvalg, (V), Vejle

Sidste år blev cirka halvdelen af alle flexture dog kørt, hvor der også kører bybusser, altså i området Vejle, Grejs, Skibet, Vinding, Søndermarken, Nørremarken og Bredballe, og det har aldrig været meningen med ordningen, skriver formand for Teknisk Udvalg Peder Hummelmose i en pressemeddelelse:

- Det er en kæmpesucces, som vi er glade for, at borgerne har taget godt i mod. Men det har aldrig været tanken, at flexturene skal være konkurrenter til bybussen. Derfor vælger vi i Teknisk Udvalg at ændre på ordningen, så man ikke længere kan benytte sig af flexture inden for bybuszonen.

Fra 1. oktober vil det derfor ikke længere være muligt at tage en flextur inde i bybuszonen, altså som fra Vejle til Bredballe eller fra Grejs til Vinding.

Man kan dog stadig benytte flexture mellem bybuszonen og oplandet.

Ændringerne gælder også for flexung. 

Flextaxa i Vejle

  • Flextur er en ordning, hvor passageren bliver hentet på én adresse og kørt til en anden adresse efter passagerens ønske.
  • Der er flere passagerer i bilen som i andre former for kollektiv trafik, men flexture køres i mindre biler.
  • Taksten er fortsat 3,5 kroner per kilometer dog minimum 35 kroner.
  • Flexung er flextur for unge med ungdomskort, hvor taksterne er 1,75 kroner pr. kilometer dog minimum 18 kroner. Der gælder samme regler for flexung som for flextur.