Vil du hjælpe os i en kritisk tid?
Sådan spurgte Givskud Zoo sine følgere på Facebook for tre uger siden.
Årsagen er dyster: Efter halvandet år med nedlukninger og restriktioner som følge af coronapandemien forventer dyreparken et dundrende underskud på 10 millioner kroner.
Den økonomiske appel har resulteret i, at parken har modtaget 311.837 kroner fordelt ud på 1.347 private donorer.
Beløbet rykker ikke for alvor den økonomiske situation, men det har en stor psykologisk betydning, siger direktør Richard Østerballe.
- Det betyder meget i forhold til det fælles ejerskab, vi føler, vi har med folk omkring Givskud Zoo. Det er trods alt over 1.300, som er villige til at sponsorere os. Det er fornemt. Og alt tæller jo, og det er mange penge, siger han.
- Det er ikke sjovt
Sidste år var Givskud Zoo ude i samme økonomiske appel, hvor private investorer støttede med rundt regnet 700.000 kroner, og Richard Østerballe siger, at parken vil gøre det samme igen i fremtiden, hvis det bliver nødvendigt.
Er det sjovt at drive en zoologisk have, når økonomien er så presset?
- Da jeg blev ansat, lovede jeg bestyrelsen, at jeg aldrig vil give underskud. Det løfte kommer jeg så ikke til at kunne indfri. Nej, det er ikke sjovt, og det betyder, at vi må se anderledes på den udviklingsplan, vi har lagt.
- Jeg bruger en del krudt på at gå rundt og sige til de ansatte: Hæng ikke med hovedet, vær gode kollegaer og fortsæt med at yde den gode service. Og det er ikke sådan, at vi går rundt og er dybt deprimeret, fortæller han.