Folkeskoleelever: Sådan skal skolen være

Man kan læse tykke bøger om, hvordan man forbedrer folkeskolen. Eller man kan spørge eleverne selv. Det har vi gjort.

Der er mange meninger om, hvornår folkeskolen er bedst, og præcis, hvad der skal til, for at løfte elevernes karakterstandpunkt mest muligt.

Men tit kommer meningerne fra voksne, der taler hen over hovedet på de børn, som folkeskolerne ringer ind for, hver morgen kl. 8.00.

På Kirkebakkeskolen i Vejle står en flok elever fra en af skolens 9. klasser omkring bordfodboldspillet.

En af dem er Victor Holm Hansen. Med lyst krushår i en glorie om ansigtet og koncentreret mine, giver han bolden op til endnu en runde bordfodbold. Koncentrationen får han brug for, når timerne starter igen. Han vil gerne have høje karakterer.

- For mig er det meget vigtigt, for mine søskende har været her, og jeg vil gerne være på samme niveau som dem. Jeg vil gerne have noget, jeg kan sige, jeg er stolt af, og komme ud af folkeskolen med et godt snit, siger Victor til TV SYD. 

På den modsatte side af foldboldbordet står Melanie Ibrahim Malan. Men i timerene er hun på samme side som Victor. 

- Jeg vil gerne præstere godt. Vise at jeg kan. Jeg går op i at få en god karakter, siger hun beslutsomt.

Men hvad skal der så til, for at få de gode karakterer. Det har flere af de unge gode bud på. 

- Det er meget vigtigt, at man niveauopdeler undervisningen. For det er meget svært, hvis man har den samme undervisning, at udfordre alle elverne, og også gøre sådan, at alle kan følge med, siger  Frederik Lykke Nielsen til TV SYD.

For Stine Hjul Hjul Johannessen er miljøet i skolen vigtigt. - Man skal føle sig motiveret til gerne at ville lære noget og præstere godt, siger hun. - Jeg tror det handler om at have et godt miljø, gode arbejdsforhold, at man trives, men også nogle gode lærere som kan motivere en, så man kan mærke, at det er spændende, mener Stine.

For Melanie Ibrahim Malan handler det om tryghed.

quote

Der, hvor man trives godt, der lærer man godt.

Melanie Ibrahim Malan, 9. kl. Kirkebakkeskolen i Vejle

- Hvor god trivsel, der er i klasserne, hvor meget fokus, der er på det. Fordi der, hvor man trives godt, der lærer man godt. Så selv om man kommer fra en høj akademisk familie - hvis ikke man trives godt som barn, så lærer man ikke, siger Melanie.

Den unge pige har selv store ambitioner, når hun tænker frem i tiden. Og en helt bestemt karriere i tankerne.

- Jeg vil gerne være kræftforsker, siger hun. -Jeg ved godt, det er meget at sige. Jeg har ikke selv haft kræft, men mange af mine medmennesker har haft det. Så jeg vil gerne kurere det og i hvert fald gøre en indsats for det.