TV der bevæger dig

Kommunerne henter næsten en milliard kroner på bilisters parkering

De danske kommuner kradser knap en milliard ind om året på p-afgifter og p-bøder. FDM kritiserer kommunerne, men regulering er nødvendig for handelslivet, mener udvalgsformænd i Vejle og Tønder kommuner.

FDM kritiserer, at kommunerne scorer kassen med parkeringsafgifter og p-bøder.

Parkeringsafgifter og kontrol af dem er en gylden pengestrøm ind i kommunernes pengekasser. Sidste år trillede der på landsplan 971.715.422 kroner ind til kommunerne fra bilisterne.

Det viser en opgørelse, som bilistenes organisation, FDM, har lavet på baggrund af en aktindsigt fra alle landets kommuner.
 
I Syd- og Sønderjylland er Vejle den kommune, der henter flest penge på p-afgifter og p-bøder. Sidste år landede det 7.409.658 kr. i p-afgifter og bøder i kommunens kasse, og med det beløb indtager Vejle ikke alene førstepladsen i Syd- og Sønderjylland, men også en 8. plads på nationalt plan. 

Lige efter følger Kolding som hhv. nummer to i Syd- og Sønderjylland og nummer ni på landsplan med p-indtægter for 7.352.134 kr.

Scorer kassen

- De scorer kassen, når bilisterne parkerer. Pengene burde komme retur til bilisterne i form af mere og bedre parkering, men det er langt fra tilfældet. Kommunerne bygger jo ikke flere og bedre p-faciliteter for en milliard om året, siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange, til TV SYD.

- De scorer kassen, når bilisterne parkerer. Pengene burde komme retur til dem i form af mere og bedre parkering, men det langt fra tilfældet.

Dennis Lange, chefkonsulent, FDM

Den tidligere borgerlige regering lavede ellers en aftale med Dansk Folkeparti, som med virkning fra 2020 skulle have dæmpet kommunernes sult efter ekstra parkeringsindtægter. Fremover måtte kommunerne kun beholde 30 procent af indtægterne, men ordningen er siden blevet overhalet af en ny kommunal udligningsreform og kom aldrig i gang.

Mange kommunale pladser i Vejle 

Vejle Kommune er en af de kommuner, der tjener allermest på p-bøder og afgifter, men pengene forsvinder ikke bare i de kommunale kasser ifølge Gerda Haastrup Jørgensen (V), der er formand for teknisk udvalg i Vejle Kommune.

En af grundene til, vi ligger så højt på listen, kan være, at der er et stort handelsliv i Vejle, og at vi har mange kommunale parkeringspladser.

Gerda Haastrup Jørgensen (V), formand, teknisk udvalg, Vejle Kommune

- Jeg synes, vi gør rigtig meget for at imødekomme behovet for parkeringspladser. En af grundene til, vi ligger så højt på listen, kan være, at der er et stort handelsliv i Vejle, og at vi har mange kommunale parkeringspladser, siger hun. 

Kommunen råder blandt andet over to parkeringshuse, som rummer omkring 600 pladser. De første to timer er gratis, derefter skal man betale en timepris. 

- Reguleringen er der, for at der skal være nogenlunde plads, og de kommunale parkeringspladser skal også understøtte handelslivet. Hvis det var gratis, ville pladserne bare blive lagt beslag på, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

P-kontrol også i Tønder

Det er ikke kun de større kommuner, som bør revurdere deres parkeringsforhold ifølge Dennis Lange. Han er også kritisk over for, at mindre kommuner indfører parkeringskontrol. Det gælder blandt andet Tønder Kommune, der i 2019 tjente 389.640 kroner på at inddrive p-bøder.

- Selv små kommuner kan i princippet have en udfordring med parkering, men så bør de i første omgang se på, om det skyldes for få parkeringsmuligheder og så gøre noget ved det. Når vi ser på, hvad der udskrives af p-afgifter i de små kommuner, er det svært ikke at få en mistanke om, at de har parkeringskontrol for kontrollens skyld, siger Dennis Lange.

Der er tidsbegrænsning på de parkeringspladser tættest på bymidten for at holde gang i handelslivet. Der er langtidsparkering 300 meter længere væk.

Bo Jessen (V), formand , teknik- og miljøudvalget, Tønder Kommune

Kontrollen er dog ikke kun for kontrollens skyld, mener Bo Jessen (V), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Tønder Kommune.

- Der er tidsbegrænsning på de parkeringspladser tættest på bymidten for at holde gang i handelslivet. Det er noget, som er udarbejdet sammen med Tønder Handelsstandsforening. Der er langtidsparkering 300 meter længere væk, siger han.

Læs også Til kamp mod butiksdøden: Bilerne skal kunne parkere på Torvet

Ifølge Bo Jessen er tidbegrænsningen alligevel nødvendig. Der er ifølge ham ikke plads til at udvide antallet af parkeringspladser tæt på Tønder midtby. Heller ikke når der eksempelvis afholdes Tønder Festival, og byen bliver overrendt af mennesker.

- Ved store spotbegivenheder, hvor der kommer en masse til Tønder by, så signalere vi til vores p-vagter, at de ikke behøver være så nidkære. Der skal jo være en balance, som også fungerer, når der er mange i byen, siger han.

Kommunernes 2019-indtægter fra p-afgifter og p-bøder:

Vejle                7.409.658 kr.
Kolding          7.352.134 kr.
Esbjerg          4.672.651 kr.
Fredericia      3.930.572 kr.
Horsens         3.805.000 kr.
Sønderborg  2.003.910 kr.*
Haderslev      1.211.175 kr.*
Aabenraa      1.176.664 kr.*
Billund             959.723 kr.
Varde               612.556 kr.
Tønder             389.640 kr.*
Fanø                   23.970 kr.

 

Hedensted og Vejen kommuner har ikke p-kontrol.

 

*Sønderborg, Haderslev, Aabenraa og Tønder har haft et samarbejde om både indtægter og udgifter på parkeringsområdet, derfor er der nogen usikkerhed om de præcise tal for kommunerne.

Kilde: FDM, som har søgt aktindsigt ved alle landets 98 kommuner.

Mest sete på tvsyd.dk