Lykkejæger: - Vi skal omfavne sorgen, lære af den og ikke gemme den væk

Langfredag markerer sorgen over, at Jesus døde på korset. Men sorg er ikke noget, vi skal gemme væk, mener en forfatter fra Vejle. Derfor har hun skrevet en håndbog om at være bedre til at være ked af det.

Sorger og glæder er en del af livet. 

Den engelske forfatter Helen Russel fra Vejle har jagtet lykken. Hun har nemlig undersøgt, hvorfor danskerne nogle år bliver kåret til det mest lykkelige folk. 

Men under hendes jagt på happiness er hun også kommet tæt på sorgen, og i den forbindelse har hun skrevet bogen 'How to be sad'.

quote

Vi har en tendens til, at de triste ting skal fixes, fjernes og skjules

Helen Russel, forfatter, Vejle

I hendes eget liv var der fra start en stor sorg i familien. En sorg, der blev gemt og skjult. Der blev aldrig talt om lillesøsterens vuggedød eller om forældrenes skilsmisse.

- Jeg kom til Danmark for otte år siden. Her skrev jeg en bog om, hvorfor danskerne dengang var det lykkeligste folk. Jeg rejste verden rundt og snakkede med mennesker fra mange forskellige kulturer om, hvordan de håndterer lykke og sorg, lyder det fra lykkejægeren fra Vejle.

Hun kom også til at tale med mange om, hvorfor de ikke var lykkelige. Og hun talte med folk, der var bange for at være kede af det.

- Vi har en tendens til, at de triste ting skal fixes, fjernes og skjules, mener hun.

Helen Russel dykkede ned i sorgen og opdagede, at det er relativt nyt, at vi i den vestlige kultur er begyndt at gemme sorgen væk.

I stedet mener hun, at vi skal omfavne sorgen og lære noget af den.

Lyt til sorgen

- Sorgen vil fortælle os noget. Er vi kede af et dårligt forhold, et arbejde eller fordi vi har mistet nogen.

Hvis vi lytter til sorgen, kan vi bruge den til at tænke over, om vi har brug for en forandring i livet. Det kan give os energi til at gøre noget andet.

Sorg gør også noget godt for os. Gråd kan reducere stress, og vi bliver mere omsorgsfulde over for andre. Vi bliver mere venlige, mere taknemmelige og gavmilde, har Helen Russel fundet ud af. 

- Vi får også en større trang til at hjælpe andre. Sorgen kan altså både hjælpe os selv og andre, lyder det fra Helen Russel.

Derfor har hun skrevet bogen 'How to be sad',  så vi kan blive bedre til at være kede af det og få det bedre.

- Be sad well, som engelske Helen Russel udtrykker det.

Sorg skal ikke forveksles med depression, der er en klinisk tilstand af kronisk nedtrykthed, og som kræver en diagnose og måske professionel behandling.

Håndbogen How to be sad er foreløbig kun udkommet på engelsk
Håndbogen How to be sad er foreløbig kun udkommet på engelsk

Lev med sorgen

For at håndtere sorgen skal vi ikke begynde at drikke, spise, arbejde meget eller på andre måder dulme smerten.

- Vi må ikke skamme os over en fortvivlelse, men vi skal turde tale om det, der gør os kede af det. Vi kan blot snakke med en ven - det behøver ikke at være en terapeut, siger Helen Russel.

Nogle gange bliver man vred eller angst i stedet for at være ked af det. Det er bedre at tale om det, der smerter, i stedet for at sorgen sætter sig.

- Man skal være god ved sig selv, hvis man er ramt af sorg. 20 minutters gåtur om dagen gør meget ved stressniveauet, og man skal sænke forventningerne til sig selv. 

Helen Russel mener også at søvn, middelhavskost og det at opleve sociale sammenhænge med kunst og kultur kan hjælpe. 

Helen Russel - blå bog

Forebyg sorg

Vi kan også gøre noget for at forhindre, at sorgen bider sig fast. Man kan træne børn til at håndtere små sorger, så de bliver mere robuste, når de bliver ældre.

- En af de forskelle, jeg ser på England og Danmark, er, at mange danske børn får lov til at opleve friluftsliv. De får lov til at få skrammer og rifter og måske endda et blåt øje i børnehaven. Det får de ikke mulighed for i de engelske institutioner. Den måde vi snakker med børnene om at håndtere små sorger, det kan de bruge, når de store sorger kommer på tværs.